Dexter i skolidrotten

Ett datorsystem för att lagra information om varje elevs närvaro, ner på minuten, har tydligen införts i vissa kommuner. Den goda avsikten är att upptäcka när vissa elever skolkar mycket från vissa ämnen, gymnastik nämndes som ett exempel.

Jag var en av dem som skolkade från gymnastiken, från mellanstadiet och uppåt och eftersom alla kritiserar övervakningen i sig tänkte jag lägga krutet på att kritisera gymnastiken i skolan. Denna svenska grundskola som jag avskyr nästan lika mycket som Gudrun Schyman.

Gardell var också dålig på gympan

Hur kommer det sig att så många väljer att systematiskt strunta i gymnastiken i skolan?

För mig var problemet mångdubbelt. Dels var jag tämligen dålig på att vara pojke och att utmärka min bristande manlighet genom sånt där som killar ska vara bra på, t.ex. idrott och bollsporter. Är man dålig i andra ämnen så tvingas man inte blotta det konstant inför hela klassen i 40 minuters lektionstid [eller mer], så som man måste göra i skolidrotten. Schemalagd förnedring, kallade jag idrotten när jag skrev om den i min dagbok på gymnasiet.

En annan faktor är att man byter om med alla av ”samma kön”. För mig som bisexuell var det helt enkelt jobbigt. Tänka på var man tittar, inte låta tankarna vandra osv. Det hade inte hjälpt placera mig med tjejer, för jag hade haft precis samma problem där. Skolan är gjort utifrån heteronormen, och oss avvikare tas det ingen hänsyn till alls. Jag vågar påstå att bland de mest frekventa skolkarna i skolidrott är sexuella avvikare överrepresenterade ordentligt.

Det sägs att poängen med skolidrott är att ”man ska röra på sig”, men så ser det ju inte ut i verkligheten. Betyget sätts utifrån hur bra du är på att sparka en boll, springa en sträcka, kasta en boll, osv. Egenskaper som är totalt meningslösa ur samhällets perspektiv och inte borde vara intressanta för betygssättning alls. Särskilt inte om anledningen till att man har skolidrott bara är att få ungarna att ”röra på fläsket”.

Jag höll på att förlora mitt slutbetyg i gymnasiet pga min extensiva frånvaro. Hade man inte betyg i idrott så fick man inget slutbetyg. Dessbättre hade jag en underbar kvinnlig idrottslärare som förstod mitt problem och lät mig ta igen närvaron med frivillig fysisk aktivitet. I mitt fall innebar det promenader och att åka inlines, vilket jag gärna gjorde. Så kunde jag få mitt slutbetyg.

Kort sagt, jag förstår verkligen dem som skolkar från skolidrotten. Jag hade inte kunnat argumentera för mina barn varför de inte skulle skolka, om de upplevt idrotten i skolan så som jag upplevde den. Ska detta lagras och sparas för framtiden och få konsekvenser för yrkeslivet etc.? Ska man aldrig kunna ta igen misstag, med en andra chans, med visad förståelse så som jag ändå fick chansen att göra?

Att systematiskt lagra alla elevers frånvaro är att vänja dem vid omotiverad övervakning, det kan inte accepteras. Alla dessa steg i fel riktning måste få ett slut!

Andra om detta: Opassande, Magnihasa,

  • Pingback: Tweets that mention Dexter i skolidrotten | projO's/gothbarbie's blog -- Topsy.com()

  • Gympaskolkare

    Själv var jag en halvblodsidrottsskolkare. Fick betyg trots att det var lite genomskinligt när jag ”glömt gympakläder” även ibland när idrotten var dagens första ämne. Tyckte inte om att byta om tillsammans med mina skolklasser utan att för den skull vara sexuellt avvikande. En av mina kompisar som inte fick godkänt i idrott hade det där ännu mer. Han gillade absolut inte att visa upp sin kropp inför hela sin klass. Idag är han något av en träningsnarkoman. Tycker att det visar på att det borde finnas mycket bättre alternativ till ämnet idrott. Min lösning vore att skolan såg till att varje elev fick välja en idrottsaktivitet på fritiden och sedan finansierade det, och sätta krav på att eleverna ska utöva den minst 3 ggr/vecka. Skolorna skulle säkert kunna ordna specialavtal så att det inte blev för dyrt.

    Då skulle folk själva kunna välja när de tränar och med vad. Kanske gå och simma på badhuset Eller gå till ett gym eller vad som helst. Och själva välja tider. Skolan kan sedan komplettera med viss katederundervisning i tränings- och näringslära och inte betygsätta ämnet.

    Vad tycker du? Skulle det funka?

  • bull

    närvaro borde inte diktera betyg alls! din närvaro säger ju bara hur duktig slav du är.
    hela skolsystemet är groteskt omodernt faktiskt.

    /bullzebub (som bara var på 3-4 gympalektioner under gymnasiet)

  • K-SATANAS

    Vitsen med ämnet gymnastik, som i sig är helt fel ord, borde vara fysisk aktivitet är just att få eleven fysisk aktiv att röra på sin kropp och inte bara sitta still vid skolbänken/ datorn. Slopa de gamla ringarna och bocken och allt vad det var.Se till att eleven rör på sig, hur spelar mindre roll. Strunta i obligatoriska gympasalar. De som vill spela boll inne , låt dom göra så. Vill man bara promenera en timme, låt dom göra det. Det viktigaste är att komma bort från bänken och aktivera kroppen på något sätt, hur spelar ingen roll.
    Ämnet gymnastik måste vara lika förlegat som releigonsundervisning där man bara talar om olika religioner och inte överhuvudtaget ifrågasätter hela religonen som sådan.Nu kom det med igen…

  • Hanse

    Redan på min tid så propagerade vi för att gymnastik skulle bli ett ämne utan betyg. Alltså att ha schemalagd rörelseaktivitet om ni förstår vad jag menar.

    Sorgligt att det inte har hänt mer på 20 år.

  • gothbarbie

    Jag tycker inte skolan ska syssla med hälsopolitik. Syftet med skolan är att undervisa, styra folks val är inte något jag gillar, oavsett hur goda avsikter man har.