Fildelning och ekonomiska effekter – så ser det ut!

I Nederländerna nöjde man sig inte med att lita på intressegrupper, varken från piratsidan eller mediaindustrin. Istället startade man från regeringen en undersökning, för att ta reda på hur det egentligen låg till. I media presenteras resultaten, som inte är någon nyhet, eftersom de går precis i linje med tidigare amerikanska och svenska studier.

MacWorld skriver om studien på svenska:

För det första påpekar TNO att varje piratkopierad fil inte motsvarar en förlorad försäljning, eftersom många laddar ner musik och filmer de annars aldrig skulle konsumera. Dessutom är det inte ovanligt att någon som laddat ner en skiva med en grupp upptäcker att de gillar den och sedan köper gruppens andra skivor.

Hur många fler konsertbesökare som tillkommit tack vare fildelning verkar TNO däremot inte ha undersökt, vilket ytterligare borde spä på den redan positiva effekten.

35 procent av den nederländska befolkningen laddar enligt rapporten ner musik illegalt. Dessa köper dock precis lika mycket skivor och filmer som andra, och köper dessutom i genomsnitt fler spel än dem som inte fildelar.

Den största ekonomiska fördelen för samhället är, enligt rapporten, att konsumenter sparar betydligt mer pengar på att kunna få sin ”kulturdos” gratis än vad mediabolagen faktiskt förlorar (eftersom så mycket mer media konsumeras med fildelning än vad som skulle konsumeras utan). Dessa pengar används sedan för att köpa produkter och annat och stimulerar på så sätt ekonomin.

MacWorld hämtar i sin tur nyheten från ArsTechnica som skriver bland annat:

Curiously, freeloaders consume paid content in the same amounts as nondownloaders—for games, freeloaders even buy more than non-downloaders.

Samt:

Things get really interesting on page 116 as the report starts to dissect the societal effects of file sharing. The study concludes that the effects are strongly positive because consumers get to enjoy desirable content and also get to keep their cash to buy other things. Because the consumers save much more money than the producers lose, the net economic effects are positive. The report also reinforces the truth that unpaid downloads do not translate into lost sales [min fetstiltning] in anything close to a one-to-one ratio.

Det här är sånt man hoppas att svenska lagstiftare kan ta till sig. Någon kan påstå att Holländska förutsättningar kanske inte är direkt överförbara till Svenska, men som tur är så finns det ju redan åtminstone en studie (som jag känner till, gjord på KTH) som styrker samma förhållanden även i Sverige.

Är det måhända dags att lyssna lite mer på Piratsidan och inte så enahanda på den lobbande mediaindustrin? Personer som Karin Pilsäter, kanske t.ex. vore intresserade av den här informationen.

Ursprunglig studie (dock på Hollänska): Ups and downs

Intressant appropå: SvD – Slaget om fildelning
Fler bloggar om detta: Anna Troberg
Mer media: IDG

  • Daniel Wijk

    Det enda tråkiga med rapporten är ju att den står på hollänska vilket är ett ganska ovanligt språk att förstå här i Sverige :-)

    Den som lever får se. Sanningen går att döda men då kommer den alltid tillbaka och biter dig i slutändan…

  • kinkym32

    Filmbranchen har gått jättebra iår. Tror SF hade nytt rekord. Att biografer skulle förlora på fildelning , tror jag inte smack på, man sållar istället bort skitfilmer, från de bättre.

    Personligen ser jag en bra film på bio, framför tv soffan, hur mysigt det än kan vara.
    Jag hade nog inte köp en enda cd i butik, hade hellre varit utan. Tack vare fildelning vet jag flera som upptäckt grupper och gått på deras konserter. Så visst har det en stor betydelse för en artist att bli ”känd”via internet.

  • Daniel Wijk

    kinkym32: Nej, jag ser inte heller hur filmbranschen lider. Med så många nya biopalats som byggt ut de senaste åren så skulle jag vara väldigt förvånad om dom gjorde det som någon slags dödsstöt mot sig själva.

    Troligtvis har dom god lönsamhet men gnäller för att dom tror att den kan bli ännu bättre om man trycker åt vanligt folk lite. Själv tror jag att det kan bli deras dödsstöt att gå åt deras kunder. Jag tror att vänlighet funkar bättre än order och hårda ord. Men det är ju jag det…

  • Aengeln

    Angående filmbranchen så skriver E24 att dessa INTE gynnas på samma sätt som musikbranchen:
    http://www.e24.se/branscher/reklammedia/artikel_1019331.e24

    ”Filmindustrin gynnas dock inte på samma sätt. Orsaken är att den som sett en film ofta ser den endast en gång – även om man tyckte om filmen – och inte ser någon mening med att se den igen och alltså vill köpa filmen. ”

    –A

  • Aengeln: Inte den enskilda filmen nej, men konsumtionen av film totalt.

    Jag kan ta mig själv som exempel. Jag har gått på bio flera gånger i år, men de filmer jag sett är sådana jag ‘sparat’ för bio, som jag hade höga förväntningar på och inte ville ‘slösa bort’ på att se under sämre förutsättningar. T.ex. Dark Knight var för mig en given biofilm.

    Andra filmer kände jag inte behövde sådana förutsättningar för att ge mig en kul upplevelse. T.ex. Wall-E och Bolt. Dem laddade jag ner och såg på tvn.

    Nu köper jag sällan DVD:er, eftersom jag ändå inte tittar via DVD (jag tycker formatet är för bökigt, det är smidigare med filer), samtidigt gillar jag ha filmer ‘på riktigt’, när det är klassiker man gärna ser fler gånger. De flesta filmer spar jag inte, dom är inte bra nog och åker i sopen (precis som mycket musik), men favoriter skaffar jag på DVD, bara för att ha i hyllan. Sen när jag ska se dem, gör jag det via datorn. För det är smidigare helt enkelt, plus att många DVD:er har kopieringsskydd som gör att dom inte funkar i min spelare.