Bedragen av snålhet

Jag beställde en Nikon D60 plus objektiv för en dryg vecka sen, sedan dess har jag försökt komma i kontakt med företaget för att få en uppskattning på leveranstid. Det enda som hänt är att de plockat bort produkten ur sortimentet, men jag har inte fått svar på något av mina tre mail och de svarar inte i telefon.

Lagda Beställningar på plusfoto.se
Lagda Beställningar på plusfoto.se

Uppenbarligen är de inte mer upptagna än att de kan ta bort produkter ur sortimentet, men de vägrar svara på mina försökt till kontakter, vilket gör att jag misstänker att de håller på att gå i konkurs eller sysslar med regelrätt bedrägeri.

Eftersom de inte svarar har jag mailat och sagt att jag vill avbryta köpet och få tillbaka mina pengar. Händer inget om en vecka kommer jag polisanmäla dem. Till dess rekommenderar jag ingen att handla på Plusfoto.se.

Så går det när man köper på billigaste alternativet på pricerunner. Nästa gång tar jag ett företag jag känner igen.

Update: Uppenbarligen är det fler som blivit lurade. Han har redan en polisanmälan på sig och kommer få en till av mig idag. Tills vidare vore jag tacksam om fler kunde hjälpa mig leta upp info om den här personen/företaget. Hittills vet jag följande:

Företagsinfo: allabolag
Adress:
Gerlachs Väg 9 432 51 Varberg

Företaget ligger i Varberg, tydligen i ägarens villa.

Beställde en Nikon D60 med VR 18-55mm objektiv. Fick dock fel kit skickat till mig, ett objektiv utan VR-funktion. Dock så stod det på kvittot att jag fått VR-paketet och det var också det priset jag fick betala. Försökte att kontakta leverantören via mail och telefon i en månads tid, dock utan att få svar. Eftersom jag bor i Örebro är det ganska besvärligt för mig att besöka företaget i Varberg. Det blev dock min sista utväg och när jag väl kom dit så var företaget i ägarens villa i ett trevligt villaområde. Han hade sitt lilla kontor (en jävla röra, fullt med grejer överallt, från kameror och grafikkort till tre veckors disk) och han förklarade att de haft problem med telefonin och internet i en månads tid och därför inte kunnat kontakta mig. Jag blev dock utlovad att ett nytt objektiv skulle skickas inom två veckor, men det objektivet har jag inte sett röken av. Får heller inget svar från dem, trots att jag mailat och ringt på deras företagstelefon, mobiltelefon och hemnummer. Börjar blir rätt irriterad, även om prisskillnaden på det jag fått och det jag skulle fått bara är 800 kronor känns det ändå riktigt irriterande. Att han knappt kan prata svenska är ju heller inget som underlättar kommunikationen mellan kund och företag. Mycket dåligt!

– Pricerunnerrecension

Update 4: Har kontaktat starweb som hostar butiken åt företaget. Jag hoppas på åtgärder från dem. Det ser ju knappast bra ut för deras varumärke att förknippas med oseriösa företag och regelrätta bedrägerier.

Update 5: Raderat uppgifter om frun tills det är bekräftat att Hallgren är samma person.

  • Suz

    Hoppas d löser sig :( såntdär suger verkligen..

    Senast blev jag lurad av en säljare på tradera =(

  • Emmie

    Tips från socialtanten: Ring bolagsverket! Googla så hittar du numret. De kan berätta massa spännande saker om olika företags ekonomi.

  • Fan vad tråkigt, hoppas det löser sig. Jag har varit med om samma sak (fick aldrig pengarna tillbaka dock) och efter det förhandsbetalar jag *aldrig* om det inte är en välkänd och seriös butik. Faktum är att jag undviker butiker i stil med ”Bosses Data Prylar HB” fullständigt. De kanske är billiga, men jag betalar hellre en hundring eller två extra och är säker på att jag får det jag vill ha.
    .-= West´s last blog ..Skrivsession på balkongen =-.

  • Peter

    Köp aldrig ngt från en handlare som inte har verifierad kortbetalning. Har man inte det är man ute efter att luras. Och jag drar öronen åt mig om bolaget nyligen startats… kolla allabolag.se så ser man att de har bara en redovisning bakom sig med minusresultat.

  • Peter: Det hade räckt titta på pricerunners företagsrecensioner för att bli avskräckt, men tyvärr var jag lite ivrig och gjorde inte det den här gången.

  • Det är aldrig kul när man inte får tag på butiker och så ska det förstås inte vara. Vi ska försöka få kontakt med företaget i fråga. Om du vill maila dina köpuppgifter till oss på infose [@] pricerunner.com så kan vi kolla ditt specifika ärende.

    Vi håller tummarna för att det kommer lösa sig!
    .-= Stefan Karlsson, Pricerunner´s last blog ..Test av vattentäta mobiler =-.

  • Stefan Karlsson: Tack Stefan! Mailar direkt.

  • Stefan

    Åh, en riktig kriminaldeckare :D Uppdatera hela tiden! Detta vill jag följa :D.

    Btw fin design :D

  • Big L

    fy fasen vilket skit! Men vi ska sälja en av våra kameror…du kan få köpa en av dem=) Special price, only for you my friend;)

  • Amarso

    Det är alltid tråkigt att man ska behöva bli lurad av oärliga personer… Jag har också blivit lurad på nätet. Senast av en webbshop som heter Nordmarx.com. Det är alltid svårt att gå på magkänsla och ibland lockar ju priset mer än att man sitter och tror illa om den okända försäljaren.
    Det enda man kan göra är väl att läsa om nån annan blivit lurad eller så, innan man beställer. Fast vem som helst kan ju luras.

  • Handlade du med kort eller förskott? Om du använde kortet finns det stor chans att du kan få tillbaka pengarna från din bank. I avtalet mellan bank, kortutgivare och betalväxelföretagen (de som utför själva betalningen) står det tydligt att pengar inte får dras innan varor skickats. Har inga varor skickats har banken rätt att ta tillbaka pengarna (vilket de rent tekniskt faktiskt kan göra).

    Kort är det absolut säkraste sättet att handla på nätet. I princip riskfritt.

  • Daniel Wijk

    Tore: Men gäller inte detta främst kreditkort och inte betalkort?

  • Anders

    Men jag förstår inte hur folk som dig fungerar. Kollar ni aldrig upp företag innan ni beställer? Sen är det väl rätt självklart att man inte ska gå på det billigaste företaget som kommer upp via pricerunner eller prisjakt, utan på de första billigaste KÄNDA butiken. Folk förlorar pengar bara för de vill komma undan med ett par hundralappar. Jag blir faktiskt lite irriterad.

    Hur som helst, i fortsättningen kan du handla av kända butiker, eller alternativt EBAY. På EBAY ska man alltid handla av powersellers via paypal. Då spelar de ingen roll om du blir blåst, för paypal kommer då att ersätta en.

  • Anders: Normalt brukar jag titta, varför jag inte gjorde det den här gången kan jag inte svara på. Jag var väl för ivrig att beställa helt enkelt. Men tack för ditt moraliska stöd, nu mår jag mycket bättre.

    Om du faktiskt läst rubriken hade du förstått att jag redan dragit slutsatsen du nyss drog. Ibland klantar man sig helt enkelt. Det behövs inte nån jävla besserwisser som kommer och smetar det i ansiktet på en efteråt då. Gå och dö eller nåt annat produktivt. Jävla idiot.

  • Så trist, men imponerande hur du tar striden.

    Tänkte: vore det inte snällt att inte exponera i den information du lägger på bloggen — utifall att hon inte har så mycket med hans affärer att göra.

  • Anders

    Hanna: haha vad arg du vart :)

    Vad vill du att man ska säga då? Att det är synd om dig? Det är de ju knappast. Det är ju ni som håller dessa skojarbutiker ovanför vattenytan.

    Mm så jag ska göra något produktivt menar du, jag gör en massa bra saker på dagarna, så jag hoppar nog över ditt råd.

  • Anders: Du kan gå läsa nån annan blogg, om du inte har nåt konstruktivt att säga kan du hålla käften.