Humorbefriade kristna

Siwer Öholm är arg för att Kopimismen blir erkänd religion.

Dagenskribenten Elisabeth Sandlund är också riktig sur men verkar åtminstone ha lite skadeglädje i att Kopimistsamfundet åtminstone inte kan använda staten för att samla in medlemsavgifter. (Frågan är varför något samfund alls har den möjligheten i en sekulär stat?)

Att det rent sakligt inte finns något som skiljer Kopimismen från någon annan religions påståenden om vad som är sant och inte, eftersom religion per definition är ”assertion without evidence” gör förstås att det bara är en fråga om tid och antal människor som ger kristendomen någonsomhelst större legitimitet.

Men även kristendomen började som en judisk sekt och man härmade och snodde begrepp, högtider och annat på ett skamlöst sätt som få kristna idag verkar införstådda med.

Vad sägs om konceptet jungfrufödsel som Jesus delar med Jingis Kahn och Alexander den Store? Eller julefirandet som eg. var solens högtid i romarriket (Jesus föddes som bekant inte i närheten av julafton). Judarna firade inte ens födelsedagar, än mindre gav man presenter till minnet av någons födelse.

Alla som läst någon som helst bibelhistoria och religionshistoria i övrigt ser hur skamlöst kristendomen snott en betydande del av sina myter, högtider etc från andra religioner. Även om man för att kunna upprätthålla nån slags trovärdighet bland andra kristna förstås måste låtsas som att kristendomen uppstod i ett vacuum, helt oinfluerad av andra religioner, med patent på sanningen genom gudomlig inspiration (precis som alla andra religioner).

Siwert Öholm och hans gelikar på Dagen borde kanske ta en titt i någon annan bok än Bibeln ibland för att ha möjligheten att framstå som annat än tunnelseende, humorbefriade fanatiker.

  • Hejsan! Nog är det många kristna som saknar humor, men jag håller inte med om att religioner bygger på ”assertion without evidence”. Gud gör mirakler för att bekräfta att Evangeliet är sant (Apg 14:3, Hebr 2:4), och inom exempelvis katolska kyrkan kräver man att varje mirakel som man erkänner ska ha identifierats som vetenskapligt oförklarligt av minst två oberoende vetenskapsmän, se 
    http://helapingsten.wordpress.com/2011/01/03/medicinskt-verifierade-helanden/

    Så det går att veta att Jesus lever, och Han är väldigt aktiv i att uppenbara sig för dem som söker Honom. Gud välsigne dig!

    • Problemet är ju att mirakler sker i alla religioner, inte bara kristendomen så uppenbarligen är det en hel hög med gudar som gör mirakler och uppenbarar sig för de som söker ”honom”. :P

  • Anonym

    Myterna om Jesus är kopior från tiden före honom. Precis som Jesus gener är kopior av människor före honom. Kopimismen lever i kristendomen också. Den genomsyrar vår hela värld. Se den stora bilden. Kopmismen uppenbarar sig för alla – även den som inte söker – till skillnad från Jesus.