700 miljoner mindre underhåll

Det är intressant hur man envist höjer skatten på bensin och hänvisar till kollektivtrafik, samtidigt som man drar ner på underhållet på sagda kollektivtrafik och sen låtsas förvånad när tågen tappar från 95% till 87% i att hålla tidtabellerna.

Någonstans måste man bestämma sig. Det vettiga vore förstås att varje krona som går in på bensinskatt ska gå till kollektivtrafik och underhåll av järnväg. Om det är så man rättfärdigar skattehöjningarna vill säga. Men allt pekar ju mot att det bara handlar om att hitta ännu en inkomstkälla att suga in pengar genom till det svarta hål som är stadskassan.

Visst, sossarna satsade inte heller de pengar som behövdes till järnvägen, men sen när blev det en godkännbar ursäkt att göra ett dåligt jobb för att någon annan gjort det sämre?

Vi hade de största problemen med järnväg på länge förra året och i år lär knappast bli bättre. Knappt har första snön fallit innan kaoset börjar. Enorma belopp förlorade pengar pga alla människor som står och väntar passivt istället för att vara på sina arbeten. Samhällsekonomiskt är förlusterna enorma.

Så, vad vi har är alltså straffbeskattade fordon som tillåter effektiv samhällsnytta (att faktiskt jobba ist för att vänta på tåg som inte kommer) och en subventionerad kollektivtrafik som inte fungerar och enorma samhällsförluster till följd av detta. Ingen jobbar, alla sitter hemma och degar. Den miljöpartistiska utopin är uppnådd. Bra jobbat. Kan vi titta på marknadslösningar nu?