Dragon Age Återkommer!

Det senaste Bioware projektet är efterlängtat och spekulationerna är många kring uppföljaren till Dragon Age Origins och Dragon Age 2; Dragon Age Inquisition. Storyn är skriven av David Gaider officiellt tillkännagavs den efterlängtade uppföljaren på Twitter redan den 19 maj 2011. Men vi får vänta till 7 Oktober 2014 innan det släpps. (Spelet kommer att släppas till Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4 och PC.)

Öppen spelvärld

De tidigare Dragon Age-spelen har haft ett ganska linjärt spelsätt. Man har valt ut de platser man vill besöka från en kartskärm och rest dit, men i den nya uppföljaren vill man försöka skapa en mer öppen värld. Det kommer alltså att bli mer som spel från Rockstar som LA Noire, Red Dead Redemption och GTA (och min favorit Elder Scrolls från Bathesda). Obsidian har även använt sig av den ‘öppna världen’ med Fallout 3 och New Vegas, två andra spel jag verkligen rekommenderar för den som gillar rollspel och öppna spelvärldar!
Dragon Age: Inquisition har lovat att konkurrera med sådana spel utan att vara verkligt ‘free roam’. De vill uppnå detta genom att utvidga de områden i spelet som du kan återbesöka. Det ska ge effekten av en stor öppen värld utan att din karaktär behöver spendera timmar med att vandra över en tom ödemark. Inquisiton utspelas i världen Thedas, mer specifikt områdena Ferelden och Orlais. Det har antytts att questande och skattjakt kommer att påverka världen där man spelar. Oklart hur mycket effekt detta kommer att ha på spelet, men det visar ju iaf en stor känsla för detaljer.

Game-Play och Combat

Du och dina utvalda medhjälpare kommer att behöva jobba ihop för att bekämpa en reva i ”the Vale”, den barriär som skyddar världen från inkräktare från mörkervärlden ”the Fade”. Templars kämpar mot Mages till döds och Rage-Demoner och Darkspawn kommer att utnyttja kaoset.

För att återspegla detta har spelet och combat-stilen ändrats för att bli mer som den kaotiska värld du måste överleva i. Striden kommer att vara mer fokuserad på lagarbete och taktik snarare än individuell styrka. Även helande besvärjelser blir mindre fria att använda och healing-drycker kommer att vara starkt begränsade. I de tidigare spelen så har kanske två krigare och en healer varit ett bra sätt att spela men i detta spel krävs mer än så för att överleva.

Om den här uppföljaren blir något i närheten av de andra Dragon Age-spelen så förväntar jag mig att det kommer sno en hel del tid från mitt liv i övrigt när det kommer!  Och blir det för intensivt kan man ju tvinga sig själv att ta en paus och spela något annat som JackpotCity när man fastnar någonstans och sedan gå tillbaka igen med ett hjärnan fräsch!

Inquisition & Multiplayer

När man tänker tillbaka på hur starka berättelserna och karaktärerna var i första Dragon Age: Origins, så känner nog många med mig att det andra spelet lite av en besvikelse. I Inquisition har man tagit den kritiken till sig och kan du välja att vara en människa, alv, dvärg eller Qunari. Införandet av den nya rasen kommer göra oss fans glada och ge ett nytt element i spelet! Du kan välja kön på din karaktär som vanligt och ett urval av röster, främsta för engelsk eller amerikansk accent. Det klassiska Rouge, Mage och Warrior-valet har begränsats till att va simpelt för att istället låta rustningar och vapen bli det centrala sättet att anpassa sin karaktär. Möjligheten att spela ihop med upp till nio vänner för att hjälpa en längs vägen är en personlig favorit och sen ska även dialogalternativen tydligen förbättras!

Obekräftade rykten

  • Morrigan återkommer. Hon kan till och med vara spelbar! (Yey! :D)
  • Du kan ladda upp en gammal karaktär till Dragon Age Keep och behålla tidigare val!
  • Alistair, Warden och Hawke kommer alla tillbaks! :D
  • Grafiken baserad på Frostbite 3-motorn kommer att bli grym! (samma som Battlefield 4 för er som spelat det)