Godmorgon, investmentbolag!

Det här måste vara det roligaste jag läst på hela dan, en artikel om när ungdomars mediavanor möter en förskräckt föräldrageneration:

Morgan Stanleys mediaanalytiker bad Matthew Robson, en 15-årig sommarpraktikant på investmentbanken, att beskriva sina vänners medievanor. Resultatet överraskade bankens analytiker – och läsarna.

”Vi har haft dussintals med fondförvaltare och vd:ar som ringt och mejlat” säger Edvard Hill-Wood som är chef för avdelningen till Financial Times.

Vad var det som väckte sådan uppmärksamhet? Jo, i analysen skriver 15-åringen att ingen tonåring använder Twitter eftersom det kostar för mycket. Ingen av Matthew Robsons vänner orkar läsa papperstidningar och inte tittar de på vanlig tv heller. De föredrar musik på nätet utan reklamavbrott före vanlig reklamradio. Överhuvudtaget tycker dagens tonåringar att annonser är ”extremt irriterande och poänglösa”.

I stället spenderar de sin tid och pengar på bio, konserter och spel.

En slutsats man kan dra av 15-åringens skrift är att tonåringarna konsumerar mer media än förr, men på andra sätt. Och de vill inte betala för sin konsumtion

”Ett av det mest tankeväckande vi sett”, säger Edvard Hill-Wood som är chef för Morgan Stanleys analys av medier.

Dagens Industri