Godmorgon, investmentbolag!

Det här måste vara det roligaste jag läst på hela dan, en artikel om när ungdomars mediavanor möter en förskräckt föräldrageneration:

Morgan Stanleys mediaanalytiker bad Matthew Robson, en 15-årig sommarpraktikant på investmentbanken, att beskriva sina vänners medievanor. Resultatet överraskade bankens analytiker – och läsarna.

”Vi har haft dussintals med fondförvaltare och vd:ar som ringt och mejlat” säger Edvard Hill-Wood som är chef för avdelningen till Financial Times.

Vad var det som väckte sådan uppmärksamhet? Jo, i analysen skriver 15-åringen att ingen tonåring använder Twitter eftersom det kostar för mycket. Ingen av Matthew Robsons vänner orkar läsa papperstidningar och inte tittar de på vanlig tv heller. De föredrar musik på nätet utan reklamavbrott före vanlig reklamradio. Överhuvudtaget tycker dagens tonåringar att annonser är ”extremt irriterande och poänglösa”.

I stället spenderar de sin tid och pengar på bio, konserter och spel.

En slutsats man kan dra av 15-åringens skrift är att tonåringarna konsumerar mer media än förr, men på andra sätt. Och de vill inte betala för sin konsumtion

”Ett av det mest tankeväckande vi sett”, säger Edvard Hill-Wood som är chef för Morgan Stanleys analys av medier.

Dagens Industri

  • WysiWyg

    Jag gillar det faktum att de presenterar en sak och kommer fram till något helt annat i slutsatsen.

    ”I stället spenderar de sin tid och pengar på bio, konserter och spel.”

    förvandlas till

    ”Och de vill inte betala för sin konsumtion”

    Jag tycker mer det låter som att de är mer än villiga att betala, bara att de vill betala för något de faktiskt vill ha, och att det främst är de som levererar ordentliga upplevelser utan reklam (som exempel) som får pengarna.
    .-= WysiWyg´s last blog ..Tvättstuge-äventyr. =-.

  • Katten

    Det värsta är att det mesta i texten är sant.

    Jag betalar när jag tycker att något är värt att betala för. Visste inte att Twitter kostade men jag gillar inte Twitter så det gjorde ju inte så mycket.

  • De har väldigt intressant slutledningsförmåga.

    Barn vill inte betala för sin konsumtion, därför de går på bio för snart 150 kronor, köper konsertbiljetter för åtskilliga hundra kronor och köper spel som i många fall kostar 400+ kronor.

    Ja, jag håller ju med SÅ mycket.
    .-= Lisa Olsson´s last blog ..Varför jag i stort inte stödjer HBT-rörelsen =-.

  • Manen

    DN hade typ samma, dock nämndes inte det där med betalningsvilja

    men visst fnissade jag lite åt’t

  • Erik S

    Istället för att läsa de märkliga sammanfattningarna (t ex att de inte ”orkar” läsa papperstidningar fast det står så här i källan ”most do not have the time and cannot be bothered to read pages and pages of text while they could watch the news summarised on the internet or on TV”) och slutsatserna som några journalister försöker hitta på, så läs hellre den betydligt intressantare originaltexten:

    http://www.guardian.co.uk/business/2009/jul/13/teenage-media-habits-morgan-stanley

    /Erik S

  • Daniel

    Kostar twitter pengar? :O det har jag missat helt..

  • Stefan H

    Seriöst, det låter som han bara tykade sig. Twitter är omöjligen för dyrt. Bio, konserter och spel ÄR dyrt.

  • 15-åring skakar finansvärlden (genom att säga något som alla redan vet)
    .-= Yamiko´s last blog ..DI dubbeltänker =-.

  • E-mannen

    http://tech.slashdot.org/article.pl?sid=09/07/13/1310215 – Läs gärna kommentarerna om det hela här. Browsa på poster nivå 4 eller högre.
    Jag tycker det verkar vara en skräpartikel.

  • WysiWyg

    Stefan; Twitter kan nog bli ganska så dyrt om man kör det från mobilen hela tiden. Och särskilt om man redan planerar att lägga ut pengar på bio och konserter.
    .-= WysiWyg´s last blog ..Tvättstuge-äventyr. =-.