Inga homosoldater i Frälsningsarmén!

Döm inte på det att ni inte själva må bli dömda, sa Jesus. Men det verkar Frälsningsarmén strunta i när de diskriminerar homosexuella personer, som de menar ”lever i synd” och därför inte kan anställas som”soldater” i Frälsningsarmén.

För en stund tänker jag ta på mig Jesusglasögonen och argumentera ifrån en kristen tro, eftersom jag trots allt är uppvuxen i en pingstförsamling och har tämligen god koll på kristen tro och kristna resonemang.

Synd är något vi alla lever i, enligt kristen tro. Det är därför Jesus dog och det är därför vi ska be om syndernas förlåtelse, gång på gång. Det är inte så att man någonsin uppnår en syndfri tillvaro, för eftersom blotta tanken på något syndigt kvalificerar en som syndare så lever vi alla i synd – hela tiden – homosexuella eller inte. Det finns vidare heller ingen gradering mellan olika synder. Det är inte värre att tänka en syndig tanke än att mörda eller ha homosex. Någon sådan gradering finns inte*, annat än som ett resultat av olika kristna samfunds egna initiativ.

Vidare är synd något mellan individen och Gud, inte en samhällsangelägenhet. Döm inte på det att ni inte själva må bli dömda, sa Jesus, ett synsätt som Frälsningsarmén och många andra kristna uppenbarligen inte anammat. Istället leker man Guds ställföreträdare på Jorden och dömer hejvilt närhelst man får chansen.

Att fördöma är att döma. Alltså bör kristna aldrig uttala sig om rätt och fel, utan enbart hänvisa till vad det står i Bibeln och möjligen bön för att guida oss var och en om huruvida det vi läser tolkas rätt enligt Gud eller inte. Inget dömande, det sa Jesus och det går omöjligen tolka som bildligt tal.

Gå och synda inte mer, sa Jesus. Men kristna är inte Jesusminiatyrer och har ingen rätt att göra sådana uttalanden. Det kan nämligen inte ske utan fördömande och vad har vi konstaterat att Jesus sa om att döma?

Om vi sedan tar av oss Jesusglasögonen så vill jag konstatera att jag personligen inte är emot diskriminering. Det är en fråga om äganderätt och den som äger en organisation ska ha rätten att sätta vilka godtyckliga regler som helst. Men andra sidan av det myntet är att du som människa har en moralisk skyldighet att bojkotta vidriga organisationer som Frälsningsarmén och deras människosyn.

Därför är jag glad att Kalla Fakta tar upp det här och ger oss o-kristna möjligheten att döma och fördöma Frälsningsarméns omoraliska beteende.

*Den enda synd som inte ska förlåtas enligt Jesus är synd mot den Helige Ande.

  • Onaqui

    Problemet med att argumentera utifrån vad bibeln säger är att bibeln har argument för/emot ALLT. I gamla testamentet står det ju att homosexualitet är en hädelse (rätt översättning av abomination?), på samma sätt som att äta skaldjur t.ex.

    Bibeln ger ju inga riktlinjer för hur den ska tolkas, om man kollar på koranen så säger den att om två texter motsäger varandra så gäller den senast skrivna (notera att de sist skrivna delarna av koranen är väldigt krigiska och handlar mycket om hur man ska döda icke-muslimer om de inte konverterar osv). Bibeln är bara bibeln och du har tolkningsrätt själv om du tycker de gamla skrifterna är viktigare än vad Jesus predikade. Som argument för detta kan man påpeka att allt skrivet om Jesus är skrivet av folk som levde minst 100 år efter honom, varför allt är hörsägen och inte borde vara lika tillförlitligt som gamla testamentet.

    Därför fungerar inte dina argument om varför frälsningsarmén inte har rätt enligt ”äkta kristen tro” att avvisa homosexuella. Hade de gjort det med grund av koranen så hade man kunnat diskutera ”äkta muslimsk tro”, men ”äkta kristen tro” existerar inte.

    • Nej, det går och tolkas ju hur som helst av olika samfund. Bibeln är ett rorschachtest för moraliskt efterblivna.

  • Bo Grahn

    Vad skall vi med religioner till om de inte får tro vad de vill?
    För egen del är jag 100 % ickereligös men detta är en större fråga.
    Vi börjar ju få en statlig politisk styrning av vad man får tro
    eller ej som är en kopia av diktaturer. Vi skall ju leva i en
    demokrati men det är snarare staten och RFSL som styr.
    RFSL har inte ens 5000 medlemmar så vilket mandat har dom?
    Vi befinner oss i minoriteternas diktatur.
    Och varför görs så få klagomål om Islam och dessa frågor?

    dom från HBT samhället?

    • Jag vet inte vad RFSL har med detta att göra, jag har aldrig haft med dem att göra överhuvudtaget.

      Problemet med Frälsningsarmén är att de verkar politiskt, alltså håller de inte sin tro som en privatsak. Därmed är det en samhällsangelägenhet varför de resonerar som de gör och deras argument måste synas oavsett de är religiöst eller ideologiskt grundade.

      När de verkar för vidrigheter som att fängsla homosexuella så måste de motarbetas och de ska definitivt inte ha skattepengar, eftersom de bryter mot principen att verka för samhällets grundläggande värderingar, i vilket ingår att man ska ha samma rättigheter oavsett sexuell läggning. Uppenbarligen stödjer inte Frälsningsarmén detta och således ska de inte ha skattepengar!

      Följer du min blogg så vet du att jag kritiserat Islam massor av gånger.

      • Onaqui

        Ingen kommentar på vad jag skrev? Du verkar ju i övrigt upplyst i religionskunskap så det känns konstigt att du argumenterar utifrån att det finns en ”äkta kristen tro”.

      • Simon Simonsson

        Fast nu får du nog läsa på lite Hannah, FA verkar INTE för att fängsla homosexuella, Kalla fakta drog ett riktigt LONG SHOT, när de kopplade ihop FA med Malawi! Läs och hör gärna kommentarer från FA!

        Man kanske kan titta lite på vad FA gör i sin helhet… de har nog hjälpt och upprättat fler människor än vad som nånsin ens visats i bild på TV4!

  • Hans

    Man kan inte ”anställas” som soldat i FA.
    Soldat är en form av medlemskap, där man lovar att följa FA:s stadgar, bl a rörande helnykterhet.
    Även ickenykterister ”diskrimineras” alltså av FA – och av nykterhetsrörelser som IOGT-NTO och Blå Bandet.
    Olika organisationer måste väl ha demokratisk rättighet att utforma sina egna stadgar och forma medlemskriterier som bygger på att de som blir medlemmar lever i enlighet med organisationens uppfattning.

    Om FA:s uppfattning har stöd i Bibeln eller ej är en annan sak som man givetvis kan ha olika uppfattningar om.
    Det finns ju gott om kyrkor att välja mellan för dem som vill det.