Inför särskild fornsedsutbildning!

Att religionsundervisningen varit på undantag får utbildningsministern själv utgöra exempel på, när han förvirrat argumenterar för kristendomens särställning i det svenska samhället och de traditioner vår kultur har. För om någon religion ska premieras i undervisningen är det rimligen inte kristendomen.

Julfirandet fanns ju långt innan kristendomen nådde hit, liksom midsommar, vårfirandet etc så har det en historia som går längre tillbaks än kristendomens erövrande av Norden och envisa försök att utrota vår kultur till fördel för en mellanösterns ökenreligion.

Det är därför det fortfarande heter Jul (från Jól eller Yule i Wicca, som betyder hjul) i Sverige, ist för Kristusmässa som i många andra länder. Det är därför vi åt slaktad gris (vinterslakten) idag i form av julskinka, har julbock (Oden) under granen (granar i Betlehem, hallå?) och eldade ett stort stycke trä som skulle brinna hela julefirandet. Midsommar har de kristna kulturimperialisterna inte heller lyckats eliminera – än idag dansar vi runt en fallossymbol i firandet av fruktbarheten och en förhoppning om god skörd. Språkliga fenomen som knulla (från leken kull) lever kvar från den tiden när vi var ett mer sexuellt tillåtande folk.

Kristendomen är inte nordens religion. Den var tusen år gammal när den kom hit. Även om man från ett ovanifrånperspektiv med våld försökt stävja våra hedniska traditioner så lever de alltjämt kvar. Uppenbarligen behövs det mer kunskap om detta dock, när inte ens utbildningsministern vet varför vi firar jul och tror att det har något med Jesus födelse i Betlehem att göra. En händelse som inte ens skedde samma årstid, men vars firande flyttades för att det var behändigare ”ta över” ursprungstraditioner än att försöka eliminera dem, när kristendomen (inte sällan med våld) började sitt blodiga intåg i Europa genom den schizofrena Kejsare Konstantin.

Lussefirandet var inte enbart kristet från början. Lussi var ett ljusväsen som under årets längsta natt kunde röva bort barn som inte skött sig. Påskfirandet var inte heller kristet här i Norden, då vi ursprungligen firade vårblotet. (Easter i engelskans ‘påsk’ kommer från den förkristna fruktbarhetsgudinnan Eostra/Ostara.) Och såhär fortsätter det.

Jag rekommenderar vem som helst att ta en stund och googla på dessa traditioner och ni ska snart inse att Kristendomen har haft en – om än stor – så inte unik påverkan i hur vi firar våra högtider. Frågan är varför vi alls vill att denna religion med ursprung i mellanöstern ska premieras på ett sådant sätt, ist för att förpassas till historiens soptipp där den hör hemma. De ideal som kristendomen verkat för genom historien har aldrig varit i framkant för humanistiska, liberala och demokratiska värden. Tvärtom är kristendomen och kyrkan i regel den sista bastionen för ålderdomliga synsätt, som att inte samkönade par ska kunna genomgå samma seder och ritualer som olikkönade när de ingår äktenskap, eller omfattas av samma juridiska skydd.

De enda lika eller mer ålderdomliga är väl möjligen kristendomens systerreligioner Islam och Judendom som också är mindre sekulariserade där de utövas i majoritet.

Kristendomen behöver separeras mer från staten och hållas som den privatsak allt religionsutövande ska vara. Inte en samhällelig angelägenhet.

  • Anton Nordenfur

    Well said.

  • Kullback-Leibler

    Skrota ämnet religon och lägg de kvarvarande bitarna under ämnet historia istället. Sen kan vi ta den tomma luckan och fylla med lite mer matematik, fysik och naturvetenskap istället, samt kanske lite filosofi. Bättre att ungarna får läsa Hume, Russell & Spinoza än gamla skrönor som historiskt använts som maktmedel.

    • Larben

      Ja för mer onödig matte som ingen använder behöver vi ju verkligen. Inför filosofi i grundskolan istället, och diskutera hela den mångfald av livs- och världsåskådningar som är helt religiöst obundna och som faktiskt är värda att tala om.

      • Agree.

      • K-SATANAS

        Fuck filosofi …den bara fördummar individer som inte har psykisk balans att själva kunna genomföra något eller tänka självständigt .Undervisa i hednisk kultur, vårat modersarv. Ska det religion så ska det vara lika mycket från den andra sidan d v s antireligion, gå igenom Satanic bibel kontra motsvarande i den kristna bibeln.
        Vad fan är mångfald..7 svarta 3 vita ???

      • Kullback-Leibler

        Med tanke på att dagens elever inte ens klarar av den nödvändiga matematiken, ser jag ingen nackdel med att mer tid tilldelas ämnet.

    • Lord Metroid

      Historia lektionerna är också skit, bara en hyllning till masas kungar, sämre användning av tiden må man leta efter. Jag gillar förslaget att man får lära sig lite filosofi men än viktigare i dagen samhälle är nog entreprenörskap och ekonomi.

      Man kan nog sammanfatta mitt tycka om skolan som så att den suger totalt överlag. Allt för auktoritär och hjärntvättande av samhällets befolkning att dyrka staten som gud.

  • Tamm

    Får jag föreslå att du skriver om det till krönika-form och skickar in till så många tidningar du kan komma på? ^^, (Hur koolt hade det inte varit med Hanna som regelbunden krönikör i Metro för övrigt?)

  • Amarso

    Jag tycker man behöver lära sig mer om sex i skolan redan från tidig ålder. Sex är det roligaste som finns. Gärna lite praktiska labbar med med nån studiekamrat. :)

    Men eftersom kunskap är makt, bl a, så tycker jag inte man ska ta bort religionskunskap som ämne. Men kanske göra om vad man lär ut. Ibland sitter man ju och halvt hjärntvättat säger halleluja, när man läser. Allt utöver och före de 5 s.k. stora religionerna får i princip inget utrymme alls.

    Vad med, som du skriver om, vårt fornnordiska arv? Och vår medeltids mer accepterande och toleranta samhälle?
    Kristet äckelpäckel kan jag gärna avstå ifrån. Till och med kyrkovigslar finner jag motbjudande, för man förknippar det med ”Gud”. Fuck that. Jag skulle gifta mig borgerligt om jag gifte mig, så jag slapp pladdret om ”Gud” och allt man är ”skyldig honom”.

    För övrigt håller jag också med om att ämnet historia är ett evinnerligt slöseri med tid som jag hemskt gärna slipper utstå. Kungar, årtal, franska revolutionen. Skolan står still!

    Ibland önskar jag att jag var skolminister. :P
    Jag skulle ta en jävla massa bortslösade pengar till grundskolan/gymnasiet. Förskolor borde också vara bara lekskolor. Inte som att man även där skulle ha betyg osv. Men det blir ju så när elitister tänker.