hanna porträtt

gothbarbie.se

fria tankar för fria människor

Skaffa INTE Tele2 mobilsurf!

25 Nov 2010

Tekniskt

Förra månaden fick jag en chockräkning på över 700 SEK. Anledningen var att erbjudandet för gratis Internet som varit under sommaren hade tagit slut och jag hade inte förnyat med något nytt erbjudande. Grundkostnaden för mobilsurf blev då 15Kr/mb.  Ca en YouTube-video senare var jag alltså 700 kronor fattigare.

Jag blev förstås förvånad, upprörd, men fick bita i det sura äpplet och helt enkelt lära mig av erfarenheten. Så efter att ha bloggat om det och blivit rekommenderat att kontakta kundtjänst gjorde jag detta, via Tele2′s website och deras chat. Där frågade jag vad jag kunde göra för att inte uppleva detta igen. Jag blev rekommenderad mellan-paketet, men eftersom jag surfar så pass lite så trodde jag 200mb skulle räcka och tog det billigaste paketet.  Jag fick bekräftat via chatten att detta skulle ordnas för mig.

Denna månad fick jag dock en ännu mer obehaglig överraskning när en ny räkning från Tele2 dyker upp. Denna gång på över 2000 kronor! (För 134,6Mb)

Jag ringer förstås genast Tele2s kundtjänst, arg så det kokar och får till svar att de “inte kan se att någon varit inne på mitt konto”. Personen på chatten gjorde alltså uppenbarligen inte sitt jobb och här sitter jag med en räkning på över två tusen kronor. Det är också vad det kostar mig att säga upp abonnemanget med kvarstående abonnemangstid etc. Jag hade kunnat få en ny mobil för dessa totalt drygt 4000 kronor!

Jag vill aldrig mer befatta mig med Tele 2 och därför har jag nu sagt upp mitt abonnemang. Jag kommer avråda alla jag pratar med, eftersom Tele2 uppenbarligen inte går att lita på. Deras chat-support är opålitlig, de har lämnat mig i sticket med en extremt dyr räkning som jag överhuvudtaget inte vet hur jag ska kunna betala, men nu har jag iaf garanterat mig att det inte kommer hända igen – genom att säga upp abonnemanget hos dem.

Grattis Tele2. Ni har just gett mig 4000 anledningar att sprida så mycket skit jag bara kan om ert varumärke och varenda dag har jag ca 8-900 unika besökare på denna blogg som kommer läsa om detta. Jag kommer också sätta upp en stor annons på min website där jag direktlänkar till detta inlägg.

Vad vill jag åstadkomma med detta? Jag vill se till att ingen annan blir blåst av er kundtjänst på tusentals kronor för att ni antingen har inkompetent personal, eller satt i system att lura kunder via chat-supporten där inget loggas och kan användas för att bevisa vad ni sagt.

Detta kunde vara din räkning.

Tekniskt

  • 4000 skäl att inte välja tele2
  • chockräkning
  • mobilabonnemang
  • mobilsurf
  • tele2
  • Asemah

    Fyfan säger jag bara. Jag fick själv ett clusterfuck med räkningar denna månad, det är alltid lika obehagligt.

    Det låter som att Tele2 har väldigt inkompetent personal. Jag bytte själv från Tele2 till Telia i vintras (början på 2010) och har än så länge inte haft några problem. Jag vet inte vad du tycker om Telia, men för mig har det som sagt fungerat bra. Jag betalar 69:- / månad för obegränsad mobilsurf. Det kan dock vara så att det var ett abonnemangserbjudande som bara fanns tillgängligt när jag köpte min telefon, men jag är osäker.

    • http://gothbarbie.se Hanna Söderström

      Låter ju jättebilligt. Själv betalar jag just nu 2020KR för 134Mb i månaden. Det känns lite saftigt måste jag erkänna.

      • Erik_weber

        Jag har telia mobilsurf till min iphone som kostar 199:-/månaden och då får jag ladda ner 10GB innan dom stryper hastig till hmmm var det 120kb/s. Sedan tillkommer ju avgiften på 200:-/månad för samtal och SMS, men där kan man ju byta abbonemang till något billigare

  • http://twitter.com/Qeruiem Qeruiem

    Urgl. Stackars.

    Jag har haft surfabb på 3 och har nu bytt till Telenor och ingen av dem har gjort motsvarande fuckup, tack och lov. Jag ska se till att föra vidare din varning och se till att alla får veta exakt vilka klantrövar de är på Tele2 och du är inte direkt den första som spyr över dem pga att de klantat till det.

    Sura pengar. :(

  • Vritra

    Tyvärr har jag samma erfarenhet av telenor, när jag skulle säga upp mitt abonnemang så la de på tre extra tjänster på det, hade jag inte upptäckt det och ringt och skällt ut dem hade jag fått en, för mig, monsterräkning… De enda jag inte hört negativa saker om är telia, men de är i allmänhet dyrare än de andra så..

  • Pingback: Tweets that mention Skaffa INTE Tele2 mobilsurf! » gothbarbie's blog -- Topsy.com

  • manen

    själv blev man övertalad av en jävla telefonförsäljare att jag skulle prova på tele-tvås mobilsurf, har för mig att det inte kostade något, ändå skickade de fakturor(var tvungen att betala :-/). Numer får jag inga fakturor, tror dom fattat att jag inte vill ha nått jävla mobilinternet. Sådana abonnemang ska man hålla sig ifrån!

  • http://twitter.com/MiNimaliteter Mikael Nilsson

    Jag har haft liknande problem med Tele2, det var nog 10-15 år sen. Telefonförsäljare ringde, jag tackade nej och ett tag senare hade de beställt nummerflytt till tele2. Tack för det liksom! Jag minns att det var en skandal som diskuterades i tidningarna, det telemarketingföretag de anlitade hade inte fått några vettiga förhållningsregler. Det har de uppenbarligen fortfarande inte, och inte heller kundtjänst. Trist.

    Själv har jag bara goda erfarenheter av Tre och Glocalnet.

  • Oliver Oxenfriis

    Min erfarenhet av Tele2 är framför allt att de är mer benägna än andra leverantörer att rövknulla sina befintliga kunder. Att man inte lägger två strån i kors för någon man helt saknar relation till är en sak men att rycka på axlarna och slå dövörat till när något inte fungerat som det ska för en trogen kund är någonting helt annat.

    Jag råkade ut för deras nonchalans för ca 10 år sedan och sade då upp alla avtal jag hade med dem. Hade det inte varit för att jag hela tiden fortsatte höra såna här Tele2-berättelser från folk i min bekantskapskrets så hade jag antagligen lättat på min personliga bojkott vid det här laget, men som det är nu så tar jag fortfarande inte i dem med tång.

  • Lionwings

    Varför är det alltid så på de flesta telecombolag? Varför är det så ofta inkompetent personal som anställs till kundtjänst? Jag jobbar som säljare på ett annat bolag och får ofta höra skit om bolagets kundtjänst, vilket leder till att jag själv inte kan sälja något. Skaffa vettig personal till kundtjänst, inte massa tonåringar som inte har en aning om vad de gör. UTBILDA personalen åtminstone!

  • David

    Skumt att höra sånt här gråsossegnäll från en som kallar sig “libertarian”.
    Tack för att du betalar min låga tele2-räkning genom att inte ha koll på dina affärsavtal.

    • http://gothbarbie.se Hanna Söderström

      Jag klagar för att om jag beställer något förväntar jag mig att personen jag pratar med faktiskt gör sitt jobb och levererar. Inte att företaget låtsas som ingenting och fakturerar mig flera tusen. De första 700 kan jag acceptera, även om jag tycker det är allt annat än konsumentvänligt att ha en grundavgift på 15kr/mb ist för deras Small-variant för 29/mån. Att de inte gör vad de säger när jag vill ändra, är dock inte acceptabelt.

  • Tommy Karlsson

    Skriv även ett inlägg på http://www.fairshopping.se
    Då kan du ha tur och få lite hjälp då det är dom som har rättigheter att göra nåt (till skillnad från kundtjänst som varken kan ett skit heller har nån rättighet att göra nåt) svarar där.

    • http://gothbarbie.se Hanna Söderström

      Tack, jag testar det!

  • SonOfJuche

    15 kr minuten 134 sketna mb via wap … Minut-taxorna är förräddiska minns hur det var på telefonjack modem :D

    Kör Wifi ist på din iphone…

    • http://gothbarbie.se Hanna Söderström

      Jag kör WiFi hemma, men lämnar jag lägenheten så är det mobilsurf som är default.

  • K-SATANAS

    Stäng av funktionen för i helvete. Spelar ingen roll om en mobilen är gjord för ändamålet eller inte.
    Ren idioti att ständigt behöva vara uppkopplad, finns ingen som helst anledning.

  • Andreas

    Du är inte den första och det gäller nog inte bara Tele2, det gäller inte heller bara tekekombranchen. Själv kräver jag alltid skriftliga bekräftelser på allt jag beställer och dom sparar jag i säkert förvar. Blir man bränd några gånger så lär man sig….

    Hade du haft din beställning skriftlig så hade du troligen kunnat bestrida fakturan.

    Jag lever efter mallen att 80% av världens befolkning är idioter, så utgå alltid från att du pratat med en idiot så blir livet lättare.

    /En av dom andra 20%

    • Marlene

      UNDERBART,äntligen någon som säger rakt ut vad jag också tycker,och jag har exakt samma åsikt som du…..hoppas det blir fler med attityd och ifrågasättande,som öppet vågar gå ut med sitt namn och stå för sina åsikter.och dessutom stå pall från trycket s.k. från de där andra s.k. 80 %,idioter.
      All heder till dig.
      M.v.h. ´Marlene/zizzerze

  • Tamm

    Det där med surf kan kosta hemskt mycket om man inte har ett fastpris. Min bror hade nån liten 3mobil förra året och fick en faktura på närmare tusenlappen för att ha surfat runt med en vanlig liten wap-läsare.

    Själv har jag gjort så att jag skaffat abonnemang med fast pris, ett pottabonnemang på 499 där surf upp till 10GB ingår, det kostar mig alltså inte någonting att surfa om jag ringer och smsar för summan, vilket jag tenderar att matcha ganska exakt. :D Man kan tycka att det är lite i överkant av vad som är billigt men jag tycker att när man använder mobilen så mycket att man måste ladda den varannan eller t.o.m. varje dag, och bara använder just surf och telefoni, så är det ändå billigt.

    Vad min senaste räkning hade hamnat på om jag inte haft fast pris på surf vill jag inte ens tänka på… 850mb.

  • Tele2

    Hej Hanna,

    Det är givetvis helt oacceptabelt att tjänsten inte blev inlagd när du beställde den via vår chatt. Vi kontrollerar alltid namn på abonnemangsinnehavaren, just för att vi inte ska gå in på fel abonnemang. Vad som hänt i just ditt fall kan jag tyvärr inte svara på. Jag kontrollerar dock gärna om det finns något jag kan göra för att hjälpa dig, skicka isåfall ditt telefonnummer i ett mail till mig.

    Med vänliga hälsningar

    Ida Jönsson, Tele2.

  • Tele2

    Hej Hanna,

    Medium paketet som du erbjudits av vår kundservice på 1 GB för 69 kronor per månad innebär att du max betalar 69 kronor per månad för surf inom Sverige. Skulle du komma upp i 1 GB som ingår i abonnemanget sänkas bara hastigheten så att det går långsammare att surfa med mobilen.
    Small paketet för 29 kronor per månad innebär att du har 200 MB att förbruka och efter det kostar det 1,69 kronor per MB att fortsätta surfa.
    Ordinarie taxa att surfa med mobilen utan surf paket är precis som du skriver 15 kronor per MB.

    Vi på Tele2 skulle gärna vilja kolla upp ditt abonnemang så du får gärna mejla mig ditt mobilnummer på michaela.lindell@tele2.com. Eftersom du fått en så hög faktura undrar vi givetvis om registreringen av Small datapaket inte genomförts korrekt eller om du surfat ver 200 MB och därefter debiterats enligt tjänstens villkor. Det som syns av din faktura uppfattar vi som att surfpaketet inte aktiverats alls.
    Om du inte tilldelats tjänsten korrekt måste vi givetvis korrigera dessa kostnader för dig.

    Med vänliga hälsningar

    Michaela Lindell, Tele2.

  • Norrmanfloren

    Som jag skrev till dig på Fb datorn.Ja det har inte funkat förrän nu i höst för jag har haft radioskugga säger tele 2.Inget avdrag eller så fastän jag ändå fick koppla upp mig på familjens nätverk o betalade för nada.
    Så skaffade jag Galaxy S med 3g uppkoppling trodde jag.Efter 8 samtal till tele 2 berättade Samsung support när jag rinde dit att tele 2 o 3G inte fungerar i kombination med Galaxy o I Phone.Telefonerna är för avancerade.Det mörkade de på tele 2.Alla idioter jag talade med på tele 2 hade alla olika förslag hur jag skulle bära mig åt med telefonen.En del idiotförklarade mig.”Ja det är svårt att ha en sådan telefon när man är äldre”. Så när bindnings tiden går ut på mobila bredbandet lämnar jag tele 2 likaså den dagen telefonens bindnings tid går ut.Så ge de jävlarna på moppo på tele 2.

    • Norrmanfloren

      Glömde att tala om att det först gällde ett mobilt bredband.LOtta.

  • Norrmanfloren

    Nu ska du får höra ytterligare skit angående tel2.Berättade att jag hade sedan 1 1/2 år ett mobilt bredband.Lånar ut datan till sonen sedan han tappade öl i sin dator .I onsdags klagade Izze att min dator var slö han kunde inte se videos på You tube.bad min man ringa tele 2 idag(för att de alltid är så jävla otrevliga när jag ringer) ialla fall har tydligen abonnemanget förändrats sedan jag skaffade det.I slutet på månaden så sackar bredbandet o då har man “förbrukat” sitt abonnemang det här är inte något jag har upplysts om.Kvinnan jag pratade med sa att jag hade ett ålderdomligt bredband o borde byta upp mig o skaffa nytt modem naturligtvis med en NY bindnings tid på1 1 /2 år!!!!!!!!!jag sa nej att jag inte vill ha något mer att göra med dem för att de just är så otrevliga när man ringer.Ja då fick jag höjja upp till 10 kr mer / mån så ökade datorns prestanda.Ville jag ha autogiro ville jag något mer frågade hon 4 ggr.Bara för att binda upp mig till tele2!!!!Jag HATAR tele2.Lägg ut dem på nätet så att de får skämmas.MVH.Lotta.

  • Tom

    Mikael Nilsson, en nummerflytt är inte möjlig om dom inte har en fullmakt från dig. Så jag hoppas du inte påstår att nummerflytten gick genom (dock självklart förstår jag din “poäng” och så ska det inte vara!)?
    Dom kan försöka men dom skulle bli nekad varje gång. Inte är det bara ogiltigt men tror du att en girig och korrupt operatör skulle ge efter för en annan sådan operatör (alla operatörer är likadana).

  • MrArboc

    Jag törs lova att den du chattade med inte fick en “accept” av dig, alltså att du bekräftade det nya/förändrade abonnemanget. Ingen på kundtjänst är ju så korkad att den avstår sin bonus för en “sälj” – dom får ju inte provision på din räkning.

    • http://gothbarbie.se Hanna Söderström

      Jodå, jag frågade uttryckligen om vi var klara det sista jag gjorde.

  • Zizzerze

    Hej,jag har en dotter som råkat ut för samma sak med surf i mobilen ( abonemang ). Hon fick först en räkning på Internet/Wap – 51 st – Datamängd (MB) 1350,120 – avgift/MB 15:- Totalsumma att betala: 20.251kr och 76 öre och detta på en månad. Denna betala hon in. Sedan sade vi upp abbonemanget och när sluträkningen för resterande en halv månad kom var den på över 10.000:-. Och då tog det fyr i helvete här och vi ringde upp till dem den 23/2-11 och påpeka att där måste vara något fel på deras fakturor sen dess har jag ringt upp sammanlagt 5 ggr och de har lovat att återbetala pengar.Den första räkningen på 20.696:- justerades ner till 2.282:- och den sista på 10.167:- justerades ner till 1.071:- och det beskedet fick vi den 15/3-11. När vi igen tog kontakt med dem 29/3-11 sa de att tyvärr hade ärendet ( fallit mellan stolarna ) som de uttryckte det.SKITSNACK I ALLRA HÖGSTA DRAG…… och vi skulle höra ifrån dem per tel inom 48 tim ang detta. Jodå,det kom ett sms att vi skulle kontakta kundtjänst för kontouppgifter ang utbet. Så jag ringde upp och nu började hela SKITEN om igen nu skulle det ta ytterligare 1-2 veckor innan pengarna kommer in på kontot. DETTA ÄR SKANDAL…….De driver med folk och sitter så länge de kan på räntorna tydligen !!!!!!!! Dessutom betvivlar jag starkt att de ens presenterar sig med sina egna namn i kundtjänsten utan att de använder synonymer,för inte en enda gång har vi fått talat med samma person som de sagt håller i ärendet på varken kundtänsten eller fakturaavd……..

    Håller de på så här kan de titta sig i månen efter nya kunder..

    Hälsning från en DJÄVLIGT ARG kund. M.D.

  • Blaugrana

    Samma sak hände mig, fick min Htc telefon för ca 5 dagar sen. Har varit inne på internet någon gång, tittade på en youtube video 1 gång och kanske läst aftonbladet 1-2 gånger. jag går in på tele2.se för att titta till hur jag ligger till på mitt tele2 (där man kan se kommande faktura) då visar det sig att jag har surfat för 1300 på dom här dagarna :S och ringt och smsat för ca 200 kr? alla jag ringer o smsar med har oxå tele2 vilket e gratis typ…det är helt sjukt.

    • Zizzerze

      skaffa comviq kontantkort med surf,och reg dig som ny kund på deras sida så har du koll på ditt konto,då kan du även betala med ditt kontantkort t.ex Kommunala färdmedel (buss,tåg, etc) är du bilburen och bor i någon stor stad kan du också betala biljetten till parkeringsautomaten direkt från mobilen. Lycka till.
      M.v.h. Zizzerze

  • Ebokdalen

    Är glad detta inlägg var det första som dök upp när jag sökte omkring på tele2 surf, jag är dock inte förvånad har en del otrevliga upplevelser av tele2 själv, och det är bra om så många som möjligt delar med sig, så att fler och fler bojkottar!
    Personligen så skaffade jag ett abbonemang första gången för 2 år sedan, innan dess så brukade jag alltid köpa comviq kompis 79kr varje månad, och klarade mig jätte bra för det!
    Jag hade en jätte gammal mobil, och dom stod på Willys och sålde erbjudanden, med en ny touchmobil som jag blev väldigt sugen på.
    Så säger säljaren såhär

    ” betalar du 79kr i månaden!?!?!?! Vet du om du köper detta abbonemanget så kan jag garantera dig att den kostnaden kommer gå på 49kr månaden, och det är mycket billigare än 79!”

    Vad gör jag, naiv som man är? Jo jag signar på TVÅ ÅR….
    Vad har min månadsavgift vart de senaste två åren? hmm joo…200-300kr.. För mycket för en fattig student, och jag har inte kunnat betala räkningarna vissa gånger.. Rädd för att få betalningsanmärkningar så här tidigt i livet och ha det förstöra för framtiden!
    Och mobilen jag fick på köpet? Pajjade med en gång.. lämna in på lagning, var inte lätt o hitta vart det skulle ske.. Tog måååånga veckor, fick tillbaka den, pajjade bara någon månad efter det, blev kastad i soporna kan jag ju säga.. och sen betalade jag av den i 2 år…
    Den dagen mitt abbonemang går ut, BYE BYE telefucking2
    Och detta säger jag till alla jag träffar. Ska definitivt visa folk denna sidan med! Bra att den dyker upp bland topp siterna!

  • Nisse

    Jag tänkte, detta kan ju inte stämma. Sen såg jag att diskussionerna var för 3 år sedan. Haha.