Schemalagd offentlig förnedring

Jag var en av de där som skolkade aktivt från gymnastiken i skolan. ”80 minuter schemalagd offentlig förnedring” kallade jag skolgympan i min dagbok på högstadiet. Det fanns fler anledningar till det.

För det första att jag levde motvilligt i en mansroll som dikterade att jag skulle vara intresserad och helst duktig på sport, något som aldrig egentligen intresserat mig. Det fick mig att må dåligt av att sättas on the spot och tvingas prestera.

På låg och mellanstadiet spelade jag back på rasterna, för alla spelade fotboll. Då behövde jag inte vara så aktiv, jag kunde prata med den jag stod med och ändå känna mig delaktig. Och jag hade ingen press på mig att göra mål. Man smälte in ganska bra där bak. Skolidrotten var inte samma sak.

Ibland delades vi upp i kön, vilket gjorde allt ännu värre. För jag hade förstås passat bäst med tjejer som inte tar sport på så stort allvar, som är sjyssta och passar varann oavsett hur kassa man är, medan killar som ser sport som sin chans att hävda sin plats i den sociala hierarkin knappast var en trivsam plats för mig som tystlåten, blyg och tämligen utan bollsinne.

För det andra är jag bisexuell och att byta om naken med jämnåriga var jobbigt. Inte så att jag var rädd att få stånd, men det var ändå jobbigt att tvingas vara naken inför människor utan möjlighet att avstå. För vi har skolplikt och närvaroplikt och det är ett mycket konkret tvång bakom situationen.

Ju äldre jag blev, desto mer insåg jag att det fanns ingen anledning att låta sig utsättas för denna mentala misshandel som skolgympan innebar. Jag skolkade och hade inte dåligt samvete alls. Dels fanns inget kunskapsmässigt värde i skolidrotten och jag var aktiv och rörde på mig på fritiden. Även på gymnasiet spenderade jag hela sommaren på inlines så fort jag skulle ta mig någonstans. Jag må ha haft glasögon och vart blyg och nördig, men otränad och tjock var jag aldrig.

I slutet av gymnasiet höll det på att skita sig med slutbetygen. Gympan var ett obligatoriskt kärnämne och utan närvaro skulle jag inte ens få ett IG i betyg. Jag skulle få Underkänt, eller ”streck i betyget”. Men så fick jag kontakt med en kvinnlig gympalärare. Hon lät mig ta igen frånvaron genom att åka inlines. Det viktiga var att jag rörde på mig menade hon, inte att jag deltog på lektionerna i exakt alla övningar. Så jag åkte inlines. Lämnade en lapp i hennes brevlåda och fick till slut mitt G.

Den som blir mobbad som barn har ökad risk för ohälsa också som vuxen. Därför är det viktigt att hitta de här barnen, säger Susanne Bejerot, som är psykiater och docent vid Karolinska institutet.
DN

Jag vidhåller än idag att gympa i skolan inte är något annat än schemalagd offentlig förnedring.

Skolan ska lära oss grundläggande kunskap för att klara oss i samhället. Det är så man motiverar skolplikten. Att sparka boll, delta i lagsporter och liknande, må vara ett bra avbrott från undervisningen och en tröst för de mindre intellektuellt bevågade barnen, men det har egentligen ingen plats i skolan.

Definitivt inte som kärnämne.

Att röra sig är bra, men det kan man göra på fritiden. Att utöka skolgympan för de som redan vantrivs, är inget annat än fullständigt verklighetsfrånvänt. Det kommer resultera i mer skolk och större hat mot skolan i sin helhet från de som redan är på glid pga av ångest och vantrivsel i en miljö de inte valt att vara i och är tvingade av lagstiftning att befinna sig.

Avskaffa skolgympan helt eller låt ungdomar göra precis vad de vill under den lektionstiden så länge de rör sig. Ta promenader eller vad som helst. Det finns ingen anledning att försöka göra något seriöst av en fullständigt oseriös aktivitet. Än mindre att betygsätta det.

  • Fredrik Lindholm

    Hade inget problem med gymnastiken som sådan. Problemet var bara att sportfånarna tog över och att idrottslärarna, som bara hade skolgymnastiken som dagjobb för hjärtat låg ju hos någon idrottsförening, inte såg vad som var fel.

    Vore intressantare om man kunde reformera skolgymnastiken utifrån gymmens premisser.

    • Tror inte det hjälper. Folk gillar inte gym heller av precis samma anledning som du nämner ovan. Gymnastik hör inte hemma i skolan lika lite som flugfiske eller bild för den delen. (Fick jag bestämma skolans utbildning hade den varit avklarad på 3 år för en normalbegåvad människa, men då hade ju inte dagisfunktionen kunnat bestå. Enda anledningen att vi har 12 års grundskola är för att vi inte låter massa ungar jobba och göra nytta i lågkompetensjobb som vi bestämt att vi inte ska ha.)

  • Kim

    Att vara vältränad och ha god motorisk förmåga är defintivt egenskaper som behövs för att kunna klara sig i samhället. Tänk exempelvis på att kunna flytta åt kompisar, kunna simma i land från en båt, kunna springa ifrån en arg ko, kunna hoppa över ett staket, kunna klättra i ett träd, kunna sätta sig ned och ställa sig upp på ett obehindrat sätt.

    • Ja och utan skolidrott är det ett under om man ens kan gå utanför dörren. Ditt argument fick mig helt att ändra uppfattning. Tack.

      • Kim

        Andra saker som man kan lite bättre och utför lite lättare än andra om man är vältränad och har god motorisk förmåga:
        Plocka upp sitt barn från marken, bära fyra matkassar till bilen, ro en båt med nån man tycker om, bestiga vesuvius och titta ner i kratern, inte ta rulltrappan och därför komma snabbare fram, hjälpa andra människor som har ramlat, springa efter en tjuv, måla taket med en roller utan att få mjölksyra i axlarna direkt och kunna vandra i fjällen med en ryggsäck när man är 71.

        • Det påverkas inte överhuvudtaget av om du har skolidrott eller inte. Det påverkas av din livsstil och ditt intresse för att röra dig.

          • Kim

            Människor som inte har något intresse av att röra på sig behöver skolgymnastiken väldigt mycket. Det kanske är mer produktivt att tala om hur skolgymnastiken kan förändras för att tillgodose deras behov istället för att avskaffas?

  • Kinkym54

     Jag var ett idrottsfreak, men hatade ren gympa som  ringar, bock mm..bara skit.

    Att vara back är en mycket viktig position , inget att förringa ;-).

     

    Nää
    det viktiga är inte att deltaga på en massa olika konstigheter, utan
    att röra på sig, få luft, få en viss smidighet o s v, också förebyggande
    av sjukdomar.

    Gymnastiken i skolan är nog främst en kvarleva från 30- 40 talet.
    Speciellt om vi ser på 40 talet och ex Tysklands propaganda om
    vältränade söta flickor snygga pojkar  i sann arisk tappning. Ett
    samhälle skulle bygga på friskhet och sundhet för att kunna odla goda
    medborgare, nu för tiden är det ju andra ideal som gäller. En sund själ i
    en sund kropp.

     Förnedringen du kände, berodde nog främst på att du inte kunde
    utföra sakerna. Du är helt enkelt inte så kroppsligt tekniskt lagd och
    din kroppskonstitution är ju som sagt väldigt snygg och kvinnlig.

     Du visste att du inte kunde och hade bristande intresse och då
    tror jag det blev prestationsångest som resulterade i din
    förnedringskänsla.

    Många tjejer är ju skitbra i gympa och idrott, så könsindelningen stämmer inte helt, men i stort kanske.

    Förnedring kan du få i vilket ämne som helst. Det är inte själva ämnet som gör förnedringen, utan mycket hänger på läraren.

     

    Jag minns en mattelärare
    på gymnasiet, som var expert på att förnedra elever som inte kunde
    följa hans undervisning. Han pratade om daggmasker ( som kurvor ) och
    talade om äpplen och päron i nedlåtande pedagogisk anda till de elever
    som inte hängde med och han hade speciella hackkycklingar, som redan
    från början var lite udda och blyga. Jag tyckte synd om dom, men nu är
    han väl död den jäveln :-)

    • Grejen med just idrott är att allt man gör är inför öppen ridå, granskning och bedömning av omgivningen. Så är det inte i andra ämnen.

      • Jerker Montelius

        1. Inte nödvändigtvis. Det finns ett antal fysiska aktiviteter som man kan utföra själv.
        2. Ett visst mått av granskning måste man nog löra sig tåla om inte annat av rent praktiska orsaker. Mycket i livet går ut på att bli granskad, bedömd och jämförd. Det vore närmast felaktigt av en skola att inte förbereda sina elerver för detta på något sätt.

        • Kompositormicke

          ”Mycket i livet går ut på att bli granskad, bedömd och jämförd. Det vore
          närmast felaktigt av en skola att inte förbereda sina elerver för detta
          på något sätt.”

          Intressant retorik. Svarta blir ofta negativt särbehandlade i samhället med. Ska lärare då se till och hacka extra på svarta elever?
          Mycket av de jämförelser och granskningar vi gör beror på att vi fostras så, av exempelvis skolan. Det eventuella extra levnadsåret jag fick av idrotten kompenserar inte de 12 åren av konstant magknip de skapade. Jag gillade att gå till skolan alla dagar utom de med idrott.
          OM det nu är så att idrott stimulerar hjärnan, hur kan det då komma sig att det är just de som skolkar på idrotten som blir uppfinnare, vetenskapsmän, tonsättare, konstnärer, författare med mera. Du vet, de där överintelligenta människorna som samhället inte fattar hur det ska hantera?

          • Guest

            HAr du några som helst belägg för att överintelligens har ett samband med antalet missade idrottstimmar i skolan?

  • Jerker Montelius

    Det är naturligtvis beklagligt att du inte tyckte att skolgymnastiken var en förnedring för dig men alla studier på det här området tyder på att gymastik och idrott är bra på många sätt.
    1. Hälsa. Ja hu mer du rör på dig i ungdomen ju bättre blir din hälsa på äldre dar.
    2. Motorisk utveckling. Ja man måste lära sig att hoppa och springa för att kunna klara sig i den vanliga miljön.
    3. Stimulera hjärnans utveckling.  Ju fler sätt man stimulerar hjänan på desto lättare blir det att lära sig andra saker.

    • 1. Inte en skolfråga. Skolan ska utbilda inte vara nån slags tyskt indoktrineringsläger för folkhälsa a la 40-tal.
      2. Det här är ju bara dumt. Har man motoriska svårigheter så är det förmodligen medicinsk behandling man behöver. Inte skolidrott.
      3. Man stimulerar inte hjärnan av att idrotta. Man stimulerar musklerna.

      • Jerker Montelius

        1. Jo, Även om skolans primära uppgift så är det ju inte så illa om man även får en grundhälsa etablerad. Det är en överdrift att jämföra med Tyska koncentrationsläger bara för att någon försöker lära dig simma eller sparka boll.
        2. Medicinsk behandling? Känner du till ett piller mot dålig koordination? jag gör det inte. Dessutom tror jag att det finns en överto på piller som lösningar på allt.
        3. Jo det gör man. Musklerna rör sig inte utan att hjärnan är inkopplad. Detta är naturligtvis inte samma hjärngympa som om man löste matematiska problem i huvudet men en övning för hjärnan lika fullt.

        • 1. Det var inte koncentrationsläger jag jämförde med, utan indoktrineringslägren som de hade för sina soldater/ungdomar. Hela begreppet folkhälsa kommer från det här.

          2. Nej, men allt medicinskt är inte piller. Medicinska frågor är privata frågor och har inte i skolan att göra.

          3. Allt vi gör är kopplat till hjärnan, det betyder inte att det har i skolan att göra. Skolan handlar om att ge fundamental kunskap för att kunna göra nytta på arbetsmarknaden. Där är bollsparkande och liknande totalt överflödigt.

  • This kinda made me a bit emotional, because i have alot of bad memories from gym class, and i am so glad that i’m not the only one in the world who hated it more than anything. I spent 3½ years getting beaten up in the locker room if the team i was on lost, and if they won they would beat me up anyway for being in the way. In highschool i got a reputation as the smelly kid, because i was too scared to shower with the jocks in case they would do the same to me. The worst thing was the fact the most of the time, all the boys would be sent outside to play soccer in the mud, while the girls stayed inside and played badminton.

    Personally, i think they should ban gym class from all schools. But if it really is that important to have two hours of torture every week in school, atleast they could try to make something for the ”weak” kids, where they can feel like a little bit good about themselves, instead of just forcing them to participate in activities they will never enjoy.

    *HUGS*

  • Anonym

    Synd hur endel här totalt missar din poäng. Gympan i skolan har absolut ingenting med att vara/bli vältränad att göra. Själv skolkade jag från ALLA gympalektioner under min skoltid. Jag var tvungen att utföra specialarbeten för att få mitt betyg. Har gått på Gym 3 gånger i veckan i 4 år efter min skoltid, och min motorik och hälsa är det inga problem med alls. Jag fick 9/9 i både styrka och kondition hos pliktverket innan lumpen, helt utan gympalektioner i skolan, hur e det möjligt!? Nej, jag håller helt med, skrota skiten.