Kollektiv trafik = kollektiv utsatthet

Kollektivtrafik fungerar inte i Sverige vintertid. Bussarna går inte när det är för kallt och inte heller tågen. Ändå vill vänstern och miljömupparna att bensinskatten ska höjas så mycket det bara går och istället för att bygga ut vägar ska man lägga pengar på kollektivtrafik.

Resultatet blir förstås inte förvånande att massor av människor blir beroende av en lösning och när denna inte funkar, så funkar ingenting.

Detta blev f.d. Vänsterpartiledaren Gudrun Schyman varse när hon skulle ta sig med SJ till Örebro för en föreläsning.

”Nu står vi 100 Pers på en perrong i Västerås fast vi ska till Örebro? Varför finns ingen buss här?”, twittrade Gudrun Schyman till SJ.
Därefter skrev Schyman att hon satt sig i en taxi för att hinna stå på scen i tid.
SJ skrev tillbaka att om hon är sen bör hon ta det med deras personal på plats eller ombord: ”Det är svårare söka kompensation i efterhand.”
Därefter skrev SJ:
”Det är bara personal på plats eller vår trafikledning som har befogenhet att beställa taxi. Är du i taxin nu?”
Vilket fick Schyman att replikera: ”Skulle jag ha gjort som du föreslår hade jag fortfarande stått kvar på perrongen”.
När hon inte fick svar av SJ trots upprepade krav på att bolaget ska debiteras direkt, skrev hon:
”Hallå. Jag vill ha ok på att taxin kan debitera SJ direkt”, skrev hon en stund senare till SJ.

Schyman fick inget ‘ok’. Istället får hon söka ersättning i efterhand, någon hon förmodligen inte lär få.

Åh ena sidan argumenterar man för höjd bensinskatt för att driva utvecklingen på alternativa drivmedel, men åh andra sidan vill man inte lägga pengar på utbyggnad av vägar. Oavsett hur våra bilar drivs i framtiden kan vi vara tämligen säkra på att de kommer färdas på vägar. Det finns således ingen anledning att inte i första hand bygga ut vägar – som funkar också vintertid – ist för att lägga pengarna på bussar och järnväg som varje år strular så fort det blir kallt och snöigt.

Vi har vinter sex månader om året i det här landet. Det finns all anledning att inte låta människors resande vara beroende av kollektivtrafik. Det blev Schyman själv varse och förhoppningsvis trillade den poletten ner. Även om jag tvivlar.

  • Onaqui

    Lols kollektivtrafiken funkar ju inte för att högern kapar deras budget. Konstigt.

    Kollektivtrafik som fungerar är ju hur bra som helst, tillgänglig för alla och mindre resursförbrukning för att fylla behovet av att förflytta folk bekvämt.

    • Det har ju aldrig funkat och budgeten har ökat sen högern kom till makten, även om de dragit ner något senaste åren.

      Och när den inte funkar – för det gör den inte när det är kallt – då står hundratals pers där med tåg som inte går!

  • Onaqui

    Oh en sak till, högern ville höja bensinskatten lika mycket som vänstern, och vi har 3 månader vinter i Sverige.

    • Ja, och jag röstar inte på högern, men det är framförallt vänstern som vill driva upp bensinskatten ännu mer.

  • K-SATANAS

    Finns ingen” högerpolitik” i regeringsställning. Moderaterna vill inte alls höja skatter lika mycket som vänstersidan.
    Vi har inte 3 mån vinter i detta land. Med din egenuträknade vintertabell så ha vi just nu vår och varmt och skönt.. var bor du någonstans ? , inte i Sv i alla fall.
    Moderaterna kapar inte alls någon budget, som du åsyftar, de tillför mer pengar än vad sossarna gjorde. Det är deras arv vi lever med. Felet är att det inte statsas ännu mer pengar.
    Åter igen vilket land lever du i? Inte i Sv i alla fall. Kom inte och säg att kollektivtrafik fungerar. Det finns annan kollektivtrafik än någon busslinje i en innerstad eller tunnelbana.

    • Onaqui

      Woot? Med min egenuträknade vintertabell så har vi vinter just nu. Dec/jan/feb är vintermånaderna, mars/april/maj vår, juni/juli/augusti sommar, sept/okt/nov höst. Vill du verkligen motargumentera den indelningen?

      SJ har ju fått sin budget minskad ordentligt sedan maktskiftet, jag citerar ”Enligt Trafikverket är försämringarna direkt kopplade till regeringens beslut om att sänka kostnaden för underhåll av järnväg med 700 miljoner kronor per år.” http://svt.se/2.22620/1.2234117/trafikverket_varnar_for_kaos_i_tagtrafiken

      Kollektivtrafiken fungerar, din logik fungerar dock inte.

      • Om det är en meter snö i november så skulle jag definitivt kalla det för vinter oavsett hur mycket höst du vill ha det till. Det är mars idag och fortfarande 10-20cm snö i Västerås. Det är VINTER.

        Alliansen ökade budgeten, sen drog de ner den något. Det är fortfarande större budget än under socialdemokraterna och det har aldrig funkat vintertid. Det är inget nytt fenomen att tågen stannar så fort det blir minusgrader!

  • Matiko

    Det är fullt möjligt att både ha kakan och äta den i det här fallet, dvs bygga ut kollektivtrafiken och vägnätet samtidigt. Men det kräver en dumpning av det uråldriga tågnätet och bussarna och ersätta allt med vägburna rälsbussar. Jag misstänker dock att det skulle orsaka en megastrid mellan SJ och Vägverket om vem som ska ansvara för det hela…

  • Andreas

    Glöm inte framtidens bilar: elbilarna vars batterier inte gillar kyla och som säkerligen kommer få bekymmer med att avfrosta och avimma rutorna då strömmen inte räcker till någon värme. Varför inte börja med gengas igen, eller storsatsa på nyutveckling av dieselmotorerna?

    • Ari

      Varför detta tjat om att inte elbilar inte kan avfrosta rutor? Nästa gång du hoppar in i en frostbil slå på värme till bakruta samtidigt som du startar, vilket går snabbast? Batterier kan isoleras och Saabs värmebatteri funkade redan för 20 är sedan. Hur många % kan man förbättra verkningsgraden på förbränningsmotorn som vi har haft i 100 år? Olja kan man utvinna från kol, så bränsle är inget problem. Det största problemet här är inställningen till ny teknik.

  • Mikael

    Vi har redan haft peak oil, oljan är på upphällningen, det vet vi nog alla innerst inne. Vare sig vi vill eller inte måste vi hitta alternativa medel. Allt som drar oss mot kollektivtrafik som förbrukar mindre resurser är bra. Dessutom fungerar kollektivtrafiken alldeles utmärkt. Fram kommer man för eller senare. Problemet är inte trafiken, utan att vi lever i ett för stressat samhälle som låter klockan styra våra liv.

    • Bilar kommer finnas även i framtiden när de drivs av alternativa energikällor.

      Tidspressen finns för att folk förväntar sig få saker snabbt, då måste man också själv leverera snabbt.

      • Mikael

        Självklart kommer bilar finnas i framtiden, eller någon liknande typ av transportmedel. Men det kommer inte finnas i samma utsträckning som idag och kommer inte finnas till för ”gemene man”.
        Ingen vet exakt hur mycket olja det finns kvar, men jag tvivlar starkt på att vi kan öka produktionen över vad vi har idag, det är nog snarare så att produktionen kommer minska. Samtidigt får vi fler och fler bilar, det fullkomligt exploderar med bilar i asien.

        Vilka är dessa alternativa drivmedel som kan ersätta oljan i flera hundra miljoner bilar?
        Biogas kommer aldrig finnas i storproduktion.
        Etanol är ett skämt. Enorma majsodlingar krävs för lite etanol. Dessa odlingar använder garanterat konstgödsel med amoniak skapat av just olja. Majsen transporteras av masikner som drivs med olja, osv.
        Alltså, utan olja så har vi ingen etanol. Om vi gräver lite kommer vi garanterat finna att alla alternativa drivmedel som finns idag på ett eller annat sätt är beroende av oljetillgången.
        Elbilar är självklart inget alternativ heller, el är inte en energikälla.

        Så, vilket är detta mirakulösa drivmedel som kan ersätta den koncentrationen av energi som finns i fossila bränslen?

  • Anonym

    Hur blir problemen med kollektivtrafiken lösta genom att man bygger ut vägnätet?

    • Folk tar bilen ist för att åka tåg och man sprider ut folk så skadan blir mindre om en enstaka bil inte kan åka. Det drabbar inte >40 pers utan max typ 2.

  • Lord Metroid

    Att bygga större vägar fungerar inte, folk flyttar bara längre bort från centrum och det blir lika knök igen efter en kort stund efter att vägen utökats.

    Svaret är helt enkelt att strypa de tillgjorda incitamenten för bildandet storstäder så som detaljplanering som förbjuder decentralisering av företagande och statsfinanserade vägar ut till förorterna.

  • Pingback: Tweets that mention Kollektiv trafik = kollektiv utsatthet » gothbarbie's blog -- Topsy.com()