Kollektiv trafik = kollektiv utsatthet

Kollektivtrafik fungerar inte i Sverige vintertid. Bussarna går inte när det är för kallt och inte heller tågen. Ändå vill vänstern och miljömupparna att bensinskatten ska höjas så mycket det bara går och istället för att bygga ut vägar ska man lägga pengar på kollektivtrafik.

Resultatet blir förstås inte förvånande att massor av människor blir beroende av en lösning och när denna inte funkar, så funkar ingenting.

Detta blev f.d. Vänsterpartiledaren Gudrun Schyman varse när hon skulle ta sig med SJ till Örebro för en föreläsning.

”Nu står vi 100 Pers på en perrong i Västerås fast vi ska till Örebro? Varför finns ingen buss här?”, twittrade Gudrun Schyman till SJ.
Därefter skrev Schyman att hon satt sig i en taxi för att hinna stå på scen i tid.
SJ skrev tillbaka att om hon är sen bör hon ta det med deras personal på plats eller ombord: ”Det är svårare söka kompensation i efterhand.”
Därefter skrev SJ:
”Det är bara personal på plats eller vår trafikledning som har befogenhet att beställa taxi. Är du i taxin nu?”
Vilket fick Schyman att replikera: ”Skulle jag ha gjort som du föreslår hade jag fortfarande stått kvar på perrongen”.
När hon inte fick svar av SJ trots upprepade krav på att bolaget ska debiteras direkt, skrev hon:
”Hallå. Jag vill ha ok på att taxin kan debitera SJ direkt”, skrev hon en stund senare till SJ.

Schyman fick inget ‘ok’. Istället får hon söka ersättning i efterhand, någon hon förmodligen inte lär få.

Åh ena sidan argumenterar man för höjd bensinskatt för att driva utvecklingen på alternativa drivmedel, men åh andra sidan vill man inte lägga pengar på utbyggnad av vägar. Oavsett hur våra bilar drivs i framtiden kan vi vara tämligen säkra på att de kommer färdas på vägar. Det finns således ingen anledning att inte i första hand bygga ut vägar – som funkar också vintertid – ist för att lägga pengarna på bussar och järnväg som varje år strular så fort det blir kallt och snöigt.

Vi har vinter sex månader om året i det här landet. Det finns all anledning att inte låta människors resande vara beroende av kollektivtrafik. Det blev Schyman själv varse och förhoppningsvis trillade den poletten ner. Även om jag tvivlar.