Västerås kastar bort 30 miljoner på hemsida

Det finns många tillfällen när det är viktigt att se sin egen bristande kompetens och helt enkelt inse att det är bättre betala någon annan med rätt kompetens att göra ett jobb, medan man själv fokuserar på det man är bra på. Men det finns också många saker som faktiskt inte är svåra att göra, idag när man kan googla precis vad som helst finns heller inga ursäkter att inte göra lite research innan man kastar bort massor med pengar på något man kan få gratis.

Att betala en konsult för att återuppfinna hjulet, är både dyrt och dumt. Det är också helt omotiverat. Idag kan vem som helst skaffa sig en website. Inte ens webutvecklare sätter sig jämt och bygger sidor från grunden. Det finns så bra utvecklingsverktyg som gör mycket av jobbet åt en idag, att det helt enkelt inte finns några ursäkter för att sitta och återuppfinna hjulet gång på gång.

Vissa kostnader är ofrånkomliga när man bygger en större website. Serverutrymme och framförallt bandbredd kostar pengar. Ska man också ha unika specialdesignade features, så måste man förmodligen ta in en konsult som löser dessa problem åt en. Men då brukar man också begära på förhand att få veta vad det kommer kosta. Man säger inte bara ”här är en blank check, gör en hemsida och skriv ner vad det kostar när du är klar”. Det är totalt oseriöst

Jag vet inte om det är exakt så det gått till när Västerås Stads hemsida utvecklades. Men det känns inte som en helt dålig gissning, med tanke på att notan landade på 30 miljoner och resultatet är en medioker website.

När jag växte upp hade jag en pappa som inte var särskilt händig. Behövde man göra något i hemmet så betalade han hellre någon för att göra det, än att sätta sig ner och försöka pyssla ihop en lösning själv. Det är med den mentaliteten jag är uppvuxen. Om något verkar svårt, betala så löser någon annan det åt dig.

När jag blev äldre träffade jag en underbar kvinna som var uppvuxen med en pappa som byggde sitt eget hus. När jag skulle tapetsera så hade jag ingen aning om hur det gick till. Min intuitiva lösning var att köpa in tjänsten att låta någon göra det åt mig. ”Men det är hur enkelt som helst!” sa min väninna. Så hon visade hur man gjorde, jag lärde mig hur man tapetserar. Det blev inte 100% perfekt överallt (mycket pga mitt bristande tålamod), men med tanke på hur slarviga många hantverkare är så var resultatet knappast sämre än om jag ”outsourcat” uppgiften för kanske tio gånger kostnaden.

Alla har inte vänner som kan tala om för en hur enkelt det är att göra vissa saker. Västerås Kommun verkar sakna vänner helt och hållet och inte ens vara förmögna att använda Google. För hade de suttit en dag och googlat på ”bygga hemsida” så kan jag lova att resultatet hade blivit bättre. De kunde ju t.ex. ha googlat på hur andra kommuner löst problemet, jämfört resultat med kostnader och tagit det som verkade bäst. Dvs ett ansvarsfullt hanterande av skattepengar.

Att bygga en hemsida består av två delar. Dels maskineriet under och dels ytan. Ingen del är mindre viktig. Ytan är nödvändig för att användaren ska kunna kommunicera med websidan. En rörig site utan tydliga fokus och med tilltalande yttre blir som en bil med (kanske) världens bästa motor och en sönderrostad kaross. Ingen sätter sig i den för att testköra. Och om man inte hittar gaspedalen spelar det ingen roll hur många hästkrafter det sitter i motorn.

Västerås Kommuns hemsida är rörig och utan tydliga fokus. Jag kan inte uttala mig om maskineriet under (det är inte mitt gebit) men användarmässigt kan man garanterat göra bättre.

Det är onekligen så att det behövs pirater på kommunnivå. Jag kommer rösta på Hanna Dönsberg i Västerås Kommun.

  • Johan

    Nja, det dyra med hemsidor är varken utvecklingstid eller tekniken bakom.

    Den största kostnaden ligger i planeringsarbete och jag tycker trots allt att Västerås hemsida är mycket bättre än de andra kommuner har. Jag vet inte om du jobbat med webbutveckling själv men jag kan lova dig att om du googlar på ”Bygga hemsida” och följer någon av de träffar du får där kommer det sluta i katastrof.

    Sidan lider dock av ”information-overload” och det vore bättre om de satsar lite mer på en bra formgivare och fokuserat layouten mot innehållet.
    Många känner att man alltid måste se allting för att inte missa något men en smart formgivning kan hjälpa till att ge tillgång till informationen utan att man får allt slaget i ansiktet.

    De kunde helt klart ha gjort bättre ifrån sig och dessutom spenderat närmare en tredjedel så mycket pengar men jag tycker inte det är en sådan katastrof som du vill få det att framstå.

  • Frekar06

    Jag tycker själv att det är en katastrof det här med Västerås hemsida. De visste inte vad de gjorde när de byggde webbsidan enkelt uttryckt. Jag har den senaste tiden kollat runt en del på nätet på så kallade Web Templates eftersom jag funderar på att själv lansera en webbsida. Man kan idag köpa riktigt bra och avancerade Templates för under tusenlappen. Alltså skulle Västerås kunna gjort det mycket bättre och mycket billigare än det blev.

    MVH Frekar06

  • Kullback-Leibler

    Vem vet, hemsidan kanske var en arbetsmarknadsåtgärd för en bunt arbetslösa webdesigners? Lär väl finnas en och annan sådan i dagsläget. :) Och att hemsidan blev kass, kanske var anledningen till att just dessa webdesigners var arbetslösa från början.. ;)

  • gothbarbie

    Om man får 30 miljoner i ett arbetsmarknadsprogram så vill jag in genast!

  • gothbarbie

    Jo, det är just designen som är det främsta problemet. Det är ett gytter av länkar och inget fokus. När allt är viktigt blir inget viktigt. Sidan blir oanvändbar, för när det är så många länkar att man hellre googlar en site än klickar i lättnavigerade och intuitiva menyer, så har man ett rejält problem, designmässigt.

  • Kullback-Leibler

    Du lär nog få dela pengarna med ett stort antal, under en längre tid om det är en ”arbetsmarknadsåtgärd”..

    Kom att tänka lite på ”the infinite monkey theorem”:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Infinite_monkey_th

  • Hemlis

    Jag har en hel del inside information gällande byggandet av denna sida och det verkar som att man inte riktigt har koll på VARFÖR sidan är byggd som den är och varför den kostat mycket att utveckla.

    Här kommer lite insights:

    Som tidigare nämnts så är en stor del av kostnaden för ett så'nt här projekt planeringsarbete och förstudie.

    En kund vet inte alltid vad han eller hon vill ha utan som extern part måste man hjälpa kunden att ta reda på detta och det tar en hel del tid. Tid är ju tyvärr det som är dyrast. Inte plattformen man bygger på eller licenser för operativsystem och annat. Det är en droppe i havet i sammanhanget.

    I just det här fallet hade man dessutom från högre ort bestämt att sajten skulle byggas i Sharepoint, något som extern part i det här fallet bara fick acceptera trots att alla som jobbat med Sharepoint vet att man INTE vill anpassa denna produkt till en extern webbplats på det här sättet.

    Det är nämligen helvetet på jorden och produkten är inte alls gjord för det.

    Tid är det som kostar pengar. Inte licenser. Licenskostnader är en piss i havet jämfört med vad det kostar att hyra in folk som utvecklar, underhåller osv. osv.

    Summa:

    Hade man istället för att kräva att lösningen skulle byggas på en viss plattform frågat extern konsult vilken plattform de rekommenderade och sedan bygga på det istället hade man förmodligen sparat massor med tid och flera miljoner i utvecklingskostnader.

    Något kortfattat men ungefär så…

  • Jonas

    I just detta fall är det väl precis planeringsarbetet som tycks ha fallerat fatalt. Fullständigt ostrukturerat och svårnavigerat. Helt obegripligt vilka målgrupperna skulle varit för detta. Jag instämmer i kritiken.

  • Pingback: Tweets that mention Västerås kastar bort 30 miljoner på hemsida » gothbarbie's blog -- Topsy.com()