Västerås kastar bort 30 miljoner på hemsida

Det finns många tillfällen när det är viktigt att se sin egen bristande kompetens och helt enkelt inse att det är bättre betala någon annan med rätt kompetens att göra ett jobb, medan man själv fokuserar på det man är bra på. Men det finns också många saker som faktiskt inte är svåra att göra, idag när man kan googla precis vad som helst finns heller inga ursäkter att inte göra lite research innan man kastar bort massor med pengar på något man kan få gratis.

Att betala en konsult för att återuppfinna hjulet, är både dyrt och dumt. Det är också helt omotiverat. Idag kan vem som helst skaffa sig en website. Inte ens webutvecklare sätter sig jämt och bygger sidor från grunden. Det finns så bra utvecklingsverktyg som gör mycket av jobbet åt en idag, att det helt enkelt inte finns några ursäkter för att sitta och återuppfinna hjulet gång på gång.

Vissa kostnader är ofrånkomliga när man bygger en större website. Serverutrymme och framförallt bandbredd kostar pengar. Ska man också ha unika specialdesignade features, så måste man förmodligen ta in en konsult som löser dessa problem åt en. Men då brukar man också begära på förhand att få veta vad det kommer kosta. Man säger inte bara ”här är en blank check, gör en hemsida och skriv ner vad det kostar när du är klar”. Det är totalt oseriöst

Jag vet inte om det är exakt så det gått till när Västerås Stads hemsida utvecklades. Men det känns inte som en helt dålig gissning, med tanke på att notan landade på 30 miljoner och resultatet är en medioker website.

När jag växte upp hade jag en pappa som inte var särskilt händig. Behövde man göra något i hemmet så betalade han hellre någon för att göra det, än att sätta sig ner och försöka pyssla ihop en lösning själv. Det är med den mentaliteten jag är uppvuxen. Om något verkar svårt, betala så löser någon annan det åt dig.

När jag blev äldre träffade jag en underbar kvinna som var uppvuxen med en pappa som byggde sitt eget hus. När jag skulle tapetsera så hade jag ingen aning om hur det gick till. Min intuitiva lösning var att köpa in tjänsten att låta någon göra det åt mig. ”Men det är hur enkelt som helst!” sa min väninna. Så hon visade hur man gjorde, jag lärde mig hur man tapetserar. Det blev inte 100% perfekt överallt (mycket pga mitt bristande tålamod), men med tanke på hur slarviga många hantverkare är så var resultatet knappast sämre än om jag ”outsourcat” uppgiften för kanske tio gånger kostnaden.

Alla har inte vänner som kan tala om för en hur enkelt det är att göra vissa saker. Västerås Kommun verkar sakna vänner helt och hållet och inte ens vara förmögna att använda Google. För hade de suttit en dag och googlat på ”bygga hemsida” så kan jag lova att resultatet hade blivit bättre. De kunde ju t.ex. ha googlat på hur andra kommuner löst problemet, jämfört resultat med kostnader och tagit det som verkade bäst. Dvs ett ansvarsfullt hanterande av skattepengar.

Att bygga en hemsida består av två delar. Dels maskineriet under och dels ytan. Ingen del är mindre viktig. Ytan är nödvändig för att användaren ska kunna kommunicera med websidan. En rörig site utan tydliga fokus och med tilltalande yttre blir som en bil med (kanske) världens bästa motor och en sönderrostad kaross. Ingen sätter sig i den för att testköra. Och om man inte hittar gaspedalen spelar det ingen roll hur många hästkrafter det sitter i motorn.

Västerås Kommuns hemsida är rörig och utan tydliga fokus. Jag kan inte uttala mig om maskineriet under (det är inte mitt gebit) men användarmässigt kan man garanterat göra bättre.

Det är onekligen så att det behövs pirater på kommunnivå. Jag kommer rösta på Hanna Dönsberg i Västerås Kommun.