Spotify är ingen lösning

Spotify utmålas ju av många som lösningen på fildelnings-”problemet”. Lady Gaga som var störst på Spotify dess fem första månader med miljontals spelningar tjänade på detta enastående 2300 kronor. Hälften ska dock till låtskrivaren, så det blir 1150 sek kvar. Tur hon inte är svensk, då hade hon fått skattat bort hälften på det beloppet. :P

Som synes är inte Spotify någon lösning om man vill tjäna pengar som artist. Det är på sin höjd marknadsföring. De som tjänar stora belopp är Spotify själva, skivbolagen och producenterna. Som artist tjänar du fortfarande huvuddelen av din inkomst på livespelningar.

Problemet är hur det utmålas. Opassande skriver att för varje 1000 dollar intjänade går 23 dollar till artisten. Det får en att fundera över varför skivbolagen överhuvudtaget behövs. Nog måste det gå marknadsföra sig via Internet och nå en stor publik utan skivbolag?

Med denna fördelning av inkomsten, är det konstigt om skivbolagen lägger pengar på att få politiker att förbjuda alternativa spridningsmodeller?

”If a major label is interested in working with me after these next two records and is able to come up with a strategy that does engage some of the new technology in a way that can benefit everybody, I’d be very interested in that.”
The problem, of course, is that most record labels aren’t looking at using technology in a way that can benefit everyone. In the mind of your typical record exec, it’s the recording industryagainst anyone else — and if others are benefiting, that’s a sign that the industry is losing. The idea that everyone can benefit doesn’t even register.
Techdirt