Särbegåvade barn

Svenska skolan är usel på att ta tillvara på begåvningar. Istället handlar allt om att vurma för de minst begåvade, på alla andras bekostnad. Jantelagen gör sig återigen påmind. Ingen ska minsann vara bättre och sticka ut! Ansträngningar utanför normen belönas inte, i värsta fall bestraffas det genom ytterligare meninglösa sysselsättningar för att läraren inte har tid engagera sig. Mensa vill ändra på detta.

Mensa har ett program för vad man kallar för ‘särbegåvade barn’. Även om just prefixet ‘sär’ ger mig helt andra associationer så är det väl förmodligen det bäst valda ordet, eftersom ”ytterst begåvade barn” kanske vore för provocerande i sosse-Sverige.

Hur känner man igen särbegåvade barn?

Särbegåvade barn utmärker sig oftast i yngre år genom att

  • Vara medveten och uppmärksam
  • Tänka och resonera kring abstrakta ting
  • Ha hög aktivitetsnivå
  • I vissa fall klart mindre sömnbehov
  • Vara extremt nyfiken och visa en nästan omåttlig lust på att lära sig nytt, att förstå sin omvärld
  • Lära sig nya saker snabbt
  • Vara känslosam och ha svårt att ta kritik
  • Visa tydliga drag av perfektionism
  • Visa intresse för intellektuella utmaningar, såsom pussel, tal och labyrinter.

Bland särbegåvade barn i skolåldern kännetecknas att de

  • Har en större förmåga än sina jämnäriga att ta till sig ny kunskap, komma ihåg tidigare inlärd kunskap och bearbeta information snabbare.
  • Ofta är negativa till skolan, oftast uttråkade då de sällan får möjlighet till utlopp för sin begåvning. Detta skapar i sin tur rastlöshet och som kan ge ett aggressivt beteende, eller omvänt ett passivt avståndstagande från skolan i att barnet börjar dagdrömma och bli uppslukad i en inre värld.
  • Visar prov på mycket stor koncentrationsförmåga inom självvalda aktiviteter.
  • Är öppna på andra sätt för inlärning.
  • Är duktiga på att tala men dåliga på att skriva.
  • Söker sig ofta till äldre personer
  • Har ibland dåliga relationer till kamrater och lärare.
  • Är extremt vetgiriga vilket kan leda till att deras frågor uppfattas som provocerande.
  • Ser lösningar som ingen annan ser.
  • Vill förstå orsak-verkan.
  • Kan vara så uppslukade av tankar att man måste fysiskt röra vid dem för att få kontakt.
  • Har en högt utvecklad känsla för rättvisa vilket kan ge problem i förhållandet med kamrater.
  • Kan ha mycket svårt att släppa en aktivitet för att gå vidare till nästa. Önskar gå till botten med allt. Avbrott kan orsaka stor frustration.
  • Har svårt att arbeta med lätta ämnen men trivs med komplexitet.

Mensa.se

Särbegåvade barn bör inte förväxlas med högpresterande barn. Det är nämligen inte ovanligt att särbegåvade barn underpresterar pga bristande motivation. De memorerar inte alla svaren, men de ställer frågor, de arbetar inte hårt, de pysslar tvärtom med andra saker men klarar sig ändå. De besvarar inte bara frågor, de diskuterar dem. Högpresterande barn tycker om skolan, särbegåvade barn tycker om att lära.

  • Mer om vad som utmärker särbegåvade barn till skillnad från högpresterande kan läsas här.
  • Mensa har också en jättebra informationsfilm som kan ses här.

Det är genom att ta tillvara på särbegåvade människor som samhället går framåt. Inte genom medelindividen. Vi som inte passar i normen, som ifrågasätter, som är svårmotiverade, jobbiga och självständiga i skolan. Som kanske fastnar helt i våra specialintressen.

Inte förens skolan lär sig ta tillvara på dessa begåvningar kan samhället gå framåt. Och när man inte gör det får man istället ytterst begåvade samhällsfiender som inte bryr sig om kollektiva uppfattningar om rätt och fel. I värsta fall deprimerade och självmordsbenägna. Det är inte bara ett slöseri med resurser, det är moraliskt förkastligt.

  • Etu

    http://etu.geeknic.se/index.php/2010/06/fardiga

    Som jag skrev igår, handlar om typ samma sak… Jag tycker att dagens utveckling är destruktiv och farlig. Den går ut på att föregående generation byggt upp något bra, och att man rider på vågen utan att tänka tanken att man ska kunna ta över och driva vidare det vi har.

  • Kamrat Vintersoldat

    Jantelagen är fascistiskt skitsnack … Genier har alltid behandlats illa i Sverige..

  • Ma'ati

    Något som slog mig när jag läste listan och som jag finner intressant är hur många av de där kriterierna som passar in på personer med Asperger och/eller ADHD och liknande ”störningar”. Sammanträffande?

  • Kullback-Leibler

    Förmodligen inte. Bland oss forskare är framför allt Asperger rätt så överrepresenterat jämfört mot övriga grupperingar.

  • Andreas

    Wow vad mycket av den listan, ja nästan alla punkter passar och passade ju in på mig väldigt väl. Stör mig över punkten ”Är duktiga på att tala men dåliga på att skriva” den är helt omvänd i mitt fall. Alla tester på nätet säger ju iof. att jag med mycket hög sannolikhet har någon grad av Aspergers

  • Hög IQ är ett av tecknen på t.ex. asperger så det är en väldigt korrekt notering. Det finns dessutom en hel del med diagnoserad asperger i mensa så det verkar stämma rätt bra…

  • Tack Hanna för att du skriver om särbegåvade barn och att du framhåller GCP, brukar själv lyfta fram det som en av dom absolut viktigaste och bästa saker mensa gör!

  • gothbarbie

    Säkert inte. Det är väl ingen slump att av dem jag kommer bäst överrens med så har nästan alla asperger i någon grad.. själv tror jag inte att jag har det, men misstänker starkt ADHD/ADD. :P

    • Ricardo

      Hej, måste få kommentera detta då jag starkt motsätter mig denna diagnosticeringen som förekommer. Föreslår läsning av följande bok ”Misdiagnosis and dual diagnosis of gifted children and adults” av James T. Webb et al, innan fler diagnoser ställs. Bokens författare har ofta upplevt feldiagnisticeringar av särbegåvade personer, men som titeln också säger är det inte uteslutet att en person både är begåvad samt har en patologisk sjukdom. Dock är det viktigt att ha båda i åtanke vid behandling av personer detta sker tyvärr nog nästan aldrig i vårt samhälle idag. En person får Asperger/ADHD-stämpel och inget annat.

  • Micke

    Andreas: Det finns många likheter mellan folk med aspergers och särbegåvade barn, det är riktigt.
    Men det finns också viktiga stora skillnader. Bl.a. har folk med aspergers svårt med empati för andra människor.
    Särbegåvade barn är istället överempatiska, extremt känsliga för andra människors känslor, har mycket starkare känsla för rätt och fel och rättvisa osv.
    Jag har själv 2 överintelligenta vänner som jag rent spontant gissar har aspergers.
    Själv var jag med största sannolikhet ett särbegåvat barn. Av folk som är ute på nätet och diskuterar och debatterar om allt de kommer över är nog särbegåvade klart överrepresenterade. Det ligger ju i våran natur att söka efter debatter.

  • Att låta de som är begåvade få utveckla sin kapacitet tjänar alla i samhället på. Det jag sett från min egen uppväxt är att man helst velat se att alla fått samma betyg. Med tanke på hur betygssystemet förändrats under senare år (fler får godkänt på bekostnad av de som har högre betyg samt att man dessutom sänker kraven för godkänt) gissar jag att det inte blivit någon förändring till det bättre. Sport och musik, däremot, där är det av någon anledning helt okej att tävla. Vem kan förändra världen till det bättre i större utsträckning – en duktig idrottare eller en duktig fysiker?

  • Julia Christina

    Känner igen mig så mkt… tur man klarade sig genom grundskolan med vettet o nyfikenheten i behåll.