ITC utreder piratkopiering

Hur mycket förlorar amerikanska företag på piratkopiering i Kina?
Den frågan har diskuterats i USAs International Trade Commission, USITC.
Flera experter ifrågasätter företagens egna siffror.

Beräkningarna utgår från att försäljningen av piratkopierade program eller musik på cd innebär att företaget förlorar en försäljning av äkta vara. Men så behöver det inte vara, säger Fritz Foley, professor på Harvard Business School, till IDG News.

– Det verkar befängt att tro att någon som betalar ett lågt belopp för en piratkopia annars skulle köpa den äkta varan för sex eller tio gånger så högt pris, sa han inför USITC.

IDG.se

Precis vad vi pirater och forskare sagt i ett decennium nu. Godmorgon ITC!

Daniel Chow rekommenderar amerikanska företag att sluta med razzior och juridiska åtgärder. I stället bör företagen satsa på att få folket i Kina att se fördelarna med upphovsrätt. Politiker och tjänstemän är trötta på att höra om det.

– Det fungerar inte, säger han. Företagen måste tänka långsiktigt.

Och upphovsrätten måste reformeras, vilket också det är något vi pirater sagt sedan länge.

Igår såg jag ett avsnitt av Caprica, en spinn-off-serie på Battlestar Galactica. Den utspelar sig ett halvsekel innan den tidigare serien – ungdomar har hackat ett motsv. ‘Internet’, där man skapar sig en 3d-avatar av sig själv och sedan går in i en digital värld, lika verklig som denna (bortsett från att om man dör i den digitala världen så händer inget mer än att man blir utloggad).

Företaget som skapat tekniken har länge försökt kontrollera och motverka hackarna som gör om deras affärsidé för egna underhållande syften (inte sällan makabra sådana), med följden att en generation av ungdomar vant sig vid att allt är gratis och lättåtkomligt.

”Nästa generation kommer förvänta sig att allt är gratis! Istället för att slåss om gårdagens nyhet, måste vi satsa på det som blir stort imorgon!” säger en av karaktärerna i serien, medan han säljer in idén att företaget ska satsa på att utveckla robotar. Fysiska produkter som företaget äger och som kommer revolutionera samhället på alla områden där de kan användas. The next big thing.

Det är kärnan i vad de stora mediabolagen måste förstå. Om de ska finnas imorgon måste de erbjuda the next big thing. Inte slåss om att bevara det som var stort för 20 år sedan.