Skolans Lögner är Samhällets

Jag var väldigt ifrågasättande som barn. Medan jag älskade lära mig saker och var väldigt vetgirig kring allt som fascinerade mig, så såg jag aldrig något egenvärde i att trycka in statiska data i hjärnan som om den vore ett excell-dokument. Därför minns jag inte ett skit av matten, men jag kan fortfarande identifiera skillnaden i siluetten av ett F14 från ett F15 (Amerikanska jetflygplan) efter att ha varit tokfascinerad av flygplan en period efter att jag sett filmen Top Gun.

Sanningen – och vad jag påstod redan då – är förstås att 99% av eleverna aldrig kommer ha någon nytta av algebra i hela sitt liv (eller av att veta skillnaden på F14 och F15). Och där de eventuellt hade kunnat ha haft nytta av det kommer de för länge sedan har glömt det. Mer avancerad matte faller naturligtvis in i samma kategori av värdelöst vetande som du redan glömt bort.

Samma sak gäller det mesta som lärs i skolan i högstadiet och gymnasiet. Du kan enkelt kontrollera detta påstående genom att låta valfritt barn från högstadiet eller gymnasiet fråga ut sina föräldrar och jag slår vad om att föräldrarna får underkänt i varenda ämne, med få undantag.

Att ”lära sig” något (memorera det), för att sedan glömma bort det efter några år (eller dagar), har naturligtvis inget värde överhuvudtaget. Det ingen kommer ihåg är naturligtvis inte allmänkunskap.

Att lära sig lära, har ett värde. Men det har ett värde därför att det är ett verktyg för att uppnå ett mål, inte för att det finns ett egenvärde i lärande utanför något sammanhang, även om säkert många vill påstå motsatsen. (Försök överleva som webbdesigner på en öde ö).

Eftersom nästan allt lärande i skolan är helt befriat från sammanhang så är det inte märkligt att ingen kommer ihåg något av det. Det vore ju helt galet om vi hade hjärnor som inte slängde bort onödig information vi aldrig använder (undantaget Rainman och dyl idiot savant).

Så vilket syfte fyller egentligen 12 års tvångsinternering av barn och ungdomar?
Hur ska jag motivera för mina barn att deras frihet tas ifrån dem, att de tvingas underställa sig idiotiska regler och former, utan uppenbar nytta och med uppenbar destruktiv inverkan på deras livsglädje, glädje i att lära sig saker och glädje i kreativitet?

Nej, skolan kan inte ersätta bra föräldrar. Varken i lärande eller i ”uppfostran”. Och alla barn som har föräldrar som kan och vill lära dem saker, borde ges den möjligheten. Hemskolning borde vara en mänsklig rättighet i Sverige, precis som i större delen av världen. Istället är det vi och Tyskland som sedan 30-talet (host, harkel, nazismen, host) förbjuder det.

Inför en lärandeplikt. Avskaffa skolpikten.

  • KullbackLeibler

    Lärarna har fullt upp med att tjafsa om att ”läraryrkets status måste höjas”.. Pfft.. Gnällspilar. Dom får väl högre status när dom förtjänat den?

    Sen är väl den bristande allmänna kunskapen i grundläggande matematik lite utav nyckeln till varför fler och fler sätter sig i ekonomiskt klister ;) Du behöver knappast en Ph.D i matematik för att räkna ut att sms-lån är vansinniga sätt att låna pengar på.

    • Hanna Söderström

      Men algebra har ingenting med att göra att inte begripa att lånade pengar också måste betalas tillbaka. Det är bara allmän dumhet eller att handla mot bättre vetande för att man prioriterar kortsiktig nytta oavsett långsiktig kostnad. Du behöver inte hitta X nånstans för att begripa det. Det är snarare en del av ett allmänt mönster hos vissa personer att alltid vilja äta och behålla kakan och inte behöva ta konsekvenserna av sina egna handlingar. Vilket förvisso är vad hela samhället predikar.

      • KullbackLeibler

        Återigen, inte algebrans fel att du inte insett dess användning :)

        • Hanna Söderström

          Nej, men det bevisar ju min poäng att skolan lär ut saker utan sammanhang och därmed utan mening. Om du som forskare inte kunde lösa dessa problem med algebra så vore det ju illa, men det säger ju absolut ingenting om övriga 99% av samhället som gått samma grundskola.. ;D

          • KullbackLeibler

            Kanske dags att lärarkåren rycker upp sig lite och ser till att fler än 1% lär sig fundamental matematik. Om inte detta sker på sikt, lär vi förvandlas till ett U-land inom loppet av några decennier (om inte EU ser till att vi blir det innan)

          • Hanna Söderström

            Ja, om skolan lärde ut något alls i sammanhang så man begrep varför man har nytta av att också komma ihåg det och fortsätta använda det, så skulle förmodligen tiden där inte vara så fullkomligt bortkastad som den är i dagsläget – att döma av skolresultaten.

          • KullbackLeibler

            Speciellt matematik, eftersom det är nyckeln till mycket annat. All teknik, IT och naturvetenskap t.ex, vilket vi som land är relativt beroende av, export-nation som vi är. Vad ska vi leva på om teknikföretagen sticker eller kollapsar… Genusvetenskap? lol

          • Hanna Söderström

            Ingenjörer är jättebra, men alla kan inte bli bra ingenjörer. Vi som saknar den delen av hjärnan ska inte behöva lära oss massa skit som någon annan kan göra bättre. Det är därför vi har specialisering i samhället. Och ja, genusvetarna och de konstnärerna som inte producerar något nån vill betala för, kan leva som tiggare. De har ingen rätt att försörjas av övriga samhället bara för att de valt ett yrke som ingen annan än de själva värderar.

          • KullbackLeibler

            Nej, alla kan inte bli ingenjörer, men om vi fortsätter såhär kommer vi inte ha några alls framöver. Alternativt måste vi söka talanger utomlands, vilket vi halvt satt stopp för genom att det infördes avgifter för studerande utanför EU. Iran, Kina, Indien, Pakistan, e.t.c är de länder som genererar majoriteten av ingenjörsstyrkan idag och det är även där de största talangerna finns. Inom forskningen är det ännu värre. I ett flertal områden idag är Sverige helt och hållet beroende av forskare och doktorander från resten av världen.

            Fram tills dess att skolan här fungerar igen, borde vi rimligtvis göra det lättare för utländska talanger att komma hit. T.ex genom ett ”genius visa”, som man har i USA (H1-B). Men jag antar att detta inte skulle gå hem i jante-sverige.

            http://youtu.be/NK0Y9j_CGgM

            Stänger vi gränserna och slappar med skolan kommer det gå åt skogen, storskaligt.

          • Hanna Söderström

            Jag skulle inte alls ha något emot det. Problemet med arbetskraftsinvandringen idag är ju att den används primärt för att få hit lågpresterande arbetskraft till invandrardrivna företag.. dvs som ett sätt att få hit fler av den sortens outbildad arbetskraft vi redan har överflöd på och knappast behöver importera från utlandet.

  • Herr Hur

    Skolplikten måste avskaffas, för den är bokstavligen slaveri. Syftet med statligt styrda och kommunalt finansierade skolor är att bryta ner individen och skapa en lydig grupp. Skolformen med klasser av 15-30 barn från samma årskurs som ska göra det läraren säger åt dem är bokstavligen uppbyggt med värnplikten som föredöme.
    Stefan Löfvén reste runt innan sommaren och pratade om S ”satsning” på skolan. När jag var och lyssnade på honom, så började han tala om att kommunal skola behövs ”eftersom skolan har en samhällsbyggande effekt och annars börjar folk gå sin egna väg eller dras in i rasism”…
    I Löfvéns tankegods så är individualism == nazism och skolan behövs för att piska individen ur kroppen och få dig att älska Storebror. Helt surrealistiskt att se 400 blivande lärare stå och nicka när han sa detta.
    Utan kommunalt finansierad och statligt överreglerad skola så kan barn lära sig något vettigt. Det finns privata skolor, och i många fall så skulle ingen skola alls vara bättre än dagens fängelseliknande mobbmiljöer där djungelns lag råder. Thunderdome.

    • Hanna Söderström

      Ja, jag förstår att sociala ingenjörer vill ha kommunal skola, men varje självständigt tänkande förälder med intelligens över medel borde ju vara emot det.

      • Herr Hur

        Du säger det själv: Intelligens över medel, men om föräldrarna gick i statlig/kommunal skola så var målet att alla ska kunna samma sak. Och det självständiga tänkandet är det första som utrotas. Stefan Molyneux går så långt att han säger att majoriteten pratar om politik på en femårings nivå, på nivån ”Mamma staten tar hand om dig” och ”Ge mig, jag vill ha!”. Han säger att det beror på att på de flesta platserna i västvärlden så börjar man skolan i femårsåldern, det är då man får en politiskt tilldelad familj och minskar kontakten med sin biologiska familj. Man slutar tänka och börjar lyda.

  • NephilimWings

    Finns mycket med skolan som inte är bra. Samtidigt finns det ett litet problem vad gäller tex matte, folk bör nog börja med det ganska tidigt för att få lite känsla för formella språk och sen kunna läsa vidare. Sen hade man förstås kunnat göra matten betydligt mer spännande…

    Hemskolning har som allt annat både positiva och negativa sidor. Träffat en amerikan som var hemskolad, var väldigt okunnig om världen utanför USA och många ämnen överhuvudtaget. Men bibeln kunde han…

    Verkligheten är förstås att både staten och föräldrar kan suga. Det vore ett svek emot individen att lämna dom stackars barnen helt till någondera. Då får dom iaf lite bredd vilket ger lite grund för frihet.

  • Majsan

    Hej, intressant blogg jag hittat till. Mmmm, lärandeplikt skriver jag absolut under på.

    Det är välbekant att det man inte använder det glömmer man med tiden. Det finns säkert saker jag har glömt som jag inte skulle kunna på gymnasienivå, inte rakt av alltså. Det ser jag inte som ett kvitto på att det var traggel för att klara prov och sedan glömma. Ta tyskan som jag knappt använt på 25 år. Då en telning valde tyska och den engagerade modern i mig var hjälpsam så blev det snart klart att det som var knepigt var vilka ord som var femininum, maskulinum eller neutrum. Och tala förstås. Ovanans makt helt enkelt. Med åren har jag blivit fullständigt övertygad att allt som lärdes ut (då) har utvecklat sinnet till att lättare greppa allt annat som ingått i det vuxna livet. Trots att jag nog tillhör de 99% som inte har användning för ALL algebra som lärdes ut.
    .
    Förra terminen fann jag på vår vind en stor bortglömd låda med mina skolböcker, en del ända tillbaka till lågstadiet och nog för att jag har haft på känn att de egna ungarna får gå långsamt fram i skolan men här fick jag svart på vitt i vissa ämnen som idag är just de som anses vara mest eftersatta som matematik. Min yngste, mellanstadieklassare (ligger bra till i dagens skola) hade inte stött på en del begrepp som fanns i min klass3 bok. Jag skulle bra gärna vilja veta vad de ägnat tid åt istället.