Det är 2011! HAllå?!!111

Jag trodde nånstans att poängen med att lägga ut banktjänster o dyl på Internet var just den ökade tillgängligheten. Att man inte behöver förhålla sig till kontorstider, sitta i telefon och besöka handläggare utan bara i hemmets trygga sfär kunde logga in när helst man kände för det och göra sina tjänster.

Men tydligen är det något jag har missat, för ikväll när jag behövde få ut papper från skatteverket så loggade jag in mig med mitt Bank ID och fick följande felmeddelande:

Tekniskt fel.

e-tjänsten Skattebesked är öppen vardagar mellan klockan 07:00 – 20:00.

Har du tekniska problem med e-tjänsten, klicka här!

Har du frågor om ditt skattebesked, klicka här!

Jag har ju hört talas om 24hmyndigheten, men inte trodde jag att det seriöst var såhär illa. Jag kunde knappt tro mina ögon.

Det är ju inte som att det rimligen kostar mer att ha digitala tjänster tillgängliga dygnet runt. Tvärtom så måste de ju lägga in hinder för att tidsmässigt stänga av tillgängligheten vissa tider på dygnet, för default är ju förstås att om en tjänst är online så är den online tills man stänger ner den. Kontorstider är för helvete ingen naturlag!

Kan någon göra det begripligt för mig varför man gör såhär?

Jag menar, jag vill inte tro att det är så illa att Internethandikappade myndighetsanställda förstår den digitala tidsålder vi lever i så illa att man helt enkelt inte greppat poängen med Internet och bara överför sina analoga rutiner på en digital motsvarighet.

Det är 2011! HAllå?!!111

 

  • Mm, visst är det härligt? Man kan riktigt känna doften av civilisation.

  • JustLikeHoney

    Förstår frustrationen, Sen i Torsdags har jag fått vänta på att banken skulle öppna idag, enbart för att de skulle slutföra ett ärende som tog två minuter att genomföra på deras hemsida, helt obegripligt varför inte hela processen kan vara automatiserad, bankväsendet måste vara det mest trögfungerande system vi har på tvåtusentalet…