Telefonförsäljare…

Gud vad jag hatar när det ringer telefonförsäljare. Inte nog med att man blir uppringd ständigt som privatperson, som företagare har man ännu fler som försöker sälja saker till en och eftersom företagare generellt har mer pengar, så är försäljarna ännu mer utstuderade och ihärdiga.

Jag är en sån där person som har svårt säga nej. Jag får dåligt samvete när jag måste tacka nej till försäljare, nästan så jag tackar ja fast jag inte borde, för att vara snäll. Det är förstås inte särskilt bra sätt att göra affärer på.

Så, hur gör ni när ni när det ringer telefonförsäljare? Som privatperson har jag tänkt ha principen att helt enkelt inte köpa saker på telefon.. men företagare har man svårare komma undan med den ursäkten på ett smidigt sätt. Så, vad har ni för förslag? :)

  • Ping

    Jag svarar alltid – ”nej tack, jag är inte intresserad” – till alla som vill sälja något, och det upprepar jag tills dom lägger på luren.

    Blir jag intresserad nån gång senare så kanske jag ringer upp.

  • Jag brukar vänligt säga att jag inte är intresserad.
    Förutom en gång när det var en som var riktigt irriterande och otrevlig, pratade tusen kilometer i timmen och inte ens lät mig prata till punkt (eller ens avsluta ett enda ord). Då la jag bara på.
    .-= Yamiko´s last blog ..Sverigedemokraterna hycklar om djurplågeri =-.

  • Aki

    Låtsas vara full!

  • Andreas Eriksson

    Säg att månadens budgetposter inte täcker vidare inköp.

  • Emmie

    Vi har Nix och störs sällan, annars brukade jag förr göra sport av att hålla föräljaren kvar på tråden så länge som möjligt (vilket ju även har den goda effekten att andra stackare slipper bli uppringda av försäljaren under den tiden.) När det har börjat gått ganska länge kan man ju börja ställa frågor om de arbetar med provision, hur många de vanligtvis hinner ringa till på 20 minuter, om de själva använder varan de säljer, vad de tror om vädret i helgen, att de låter som att de kommer från Värmland. Börja gärna varje mening med att säga deras förnamn också.

  • Ozjeppe

    Är du inte anmäld till NIX-registret till att börja med? Det kanske är en träningssak, men så fort de presenterat sig, så har jag vänt luren bort från örat (så jag inte har hört deras protester) och bara sagt: ”NEJ TACK, inte intresserad” och lagt pang på med luren direkt. Finito. Funkar 100%-igt! Inget oartigt i det, utan ens jäkla rättighet, helt enkelt.

    • NIX funkar väl inte för mobiltelefoner?

  • Emmie; det låter trevligt men jag får dåligt samvete redan från början att jag tar upp deras tid, eftersom jag vet att jag förmodligen inte har råd betala deras ”jättebra” pris på 2000 SEK (+ moms) för en annonsplats på kassar på Västerås Golfklubb, eller vad det nu handlar om… :P

  • Kattsand

    Det gäller att försvara sig och sin ekonomi också, det är många som vill åt dina pengar och det är ingen som tackar dig för att du slösat bort en massa pengar på nåt du inte behöver.

    Så här gjorde jag före nix-registret fanns, man blev av med nästan alla säljsamtal, och det kan även fungera för dig som företagare:
    Du kan ringa SCB och säga att dom skall ta bort dig: 019-176580
    Postens adressregister säljer också telefonnummer till försäljare, ring dom också och säg att dom skall ta bort dig.
    Fråga alltid säljaren varje gång dom ringer var dom fått ditt nummer från, då kan du ringa den som sålt ditt nummer och se till att dom tar bort det.

    Se vilken försäljare som ringt: http://www.vemringde.se/
    En gammal klassiker: http://www.xs4all.nl/~egbg/motmanuskript.html

  • kinkym54

    Sluta fjanta, knäpp av skitet bara, ge fan i svara säljaren..hur enkelt som helst. Mig har aldrig någon säljare ringt upp på mobilen. När jag hade valig tfn hände det, då svarade jag bara ”Nix” och lade på..lätt som en plätt.

  • Patrik

    Jag brukar säga att jag köper dyrare saker för jag har så gott om pengar, när dom lockar med sina låga priser. :)

  • Jag brukar vänligt säga att det inte är intressant och att dom tjänar mer pengar snabbare om dom ringer någon annan än mig. Då brukar de kvickt som attans tacka för sig och lägga på luren.
    .-= Tore´s last blog ..Lean manufacturing, vad det är för något =-.

  • Brulle

    Jag har nog många traumatiserade försäljare på mitt samvete. Jag hade turen att komma undan dem medan jag bodde ensam i lägenhet utan landlina, men när jag flyttade hem blev det andra bullar.

    Jag trodde ofta att det var min far som ringde. Finns det något mer irriterande än att slita sig från datorskärmen för att mötas av ännu en i raden av försäljare som frågar om min det är min far de pratar med?

    Jag förklarar att han jobbar vid den här tiden, precis som annat hederligt folk… men det hjälper sällan.

    Ett minne som ligger mig varmt om hjärtat är när jag frågar försäljaren om min far bett honom ringa. Jag fick ett förvånat ”Nej?” tillbaka och KOar med ett ”Varför ringer du då?”

  • bullzebub

    registrera för fasiken inte mobilen! jag har en mobil som inte är registrerad och det har aldrig (vad jag kan minnas) ringt nån försäljare till den.

  • kenny_lex

    Jag har Nix, men när telefonförsäljare ringde så körde jag ibland med detta för att slippa vara en skitstövel.

    – Hej, vad har du för telefon abonnemang?
    – Telia.
    – Vet du att du kan ringa billigare med Tele2?
    – Det tror jag inte.
    – Varför inte?
    – Min pappa är försäljningsansvarig på Telia.
    – Okay… Hej då.

  • Daniel Wijk

    Säg till direkt: ”Jag köper tyvärr ingenting via telefon pga att jag blivit lurad innan. jag är säker på att ni är helt seriösa men jag har inte råd att bli lurad igen.”

    Accepterar dom inte det så är det bara att lägga på luren för då har dom ändå ingen skam i kroppen och förtjänar bara ovett tillbaka.

  • Fredrik

    Försäljare ringer väl bara till fasta telefoner? Jag kör bara med mobil, och får aldrig några samtal. :}

  • Erik S

    Jag använder en variant av det som Tore ovan skrev:

    ——————————————
    ”-Jag sluter aldrig avtal per telefon, så jag föreslår att du lägger din tid på andra istället.”
    ——————————————

    Det fungerar mycket bra, troligen därför att försäljaren dels registrerar det definitiva ”aldrig” samt snabbt inser alternativkostnaden det innebär för försäljaren att fortsätta lägga sin tid på mig.

    (oavsett om något är ”gratis” i form av varuprover/testabonnemang, eller vad det nu kan vara. INGA avtal per telefon)

    PS. Du kanske redan vet detta, men eftersom du vad jag förstår av ditt inlägg är egenföretagare eller har fullmakt att sluta avtal för företags räkning så är det extra viktigt att vara mycket tydlig. Du räknas nämligen som likvärdig part vid avtalsslut, vilket gör att det blir mycket besvärligare för dig om det uppstår en tvist, jämfört med om du vore privatperson. Det förekommer dessutom inte bara tveksamma avtalsslut via telefon, utan även rena bedrägerier (där ljudupptagningen som säljarna gör, har förvanskats i efterhand). Därför: avslå avtalsförslagen mycket tydligt med få ord, men utan att vara otrevlig.

    /Erik S

  • Andreas Eriksson

    Bemöt telefonförsäljaren med att låtsas att det är en kompis som busringer till dig. Säg gång på gång till honom/henne att sluta skämta och att du redan fattar vem det är.

  • Yuri

    Du behöver inte säga NEJ, du kan säga t ex JAG SKA FUNDERA PÅ DET

  • Therese
  • Ambugaton

    Eftersom jag liksom tusentals andra fattiga studenter gått igenom fasen att man vill ”testa på något” och gått i fällan att sitta och sälja något via telefon för en spottstyver till lön kan jag säga några praktiska saker angående sånt här:
    1. NIX börjar inte gälla förrän 2 månader (vanligtvis, ingen given tidsram) efter att man anmält sig.
    2. Mobilabbonemang kan inte NIX:as.
    3. Följer telemarketingpersonalen de etiska regler som dikterats enligt Datainspektionen (http://www.swedma.se/site.aspx?id=83) ska ”vanliga personer” inte ringas upp, utan främst när det är produkter som specifikt riktar sig till en viss konsumentkrets, t.ex. olycksförsäkring för barn i en familj som en av föräldrarna kan (ska) skriva på.
    4. Det snabbaste sättet att bli av med en telefonförsäljare är (av erfarenhet som den som suttit på andra sidan tråden) är att säga något i stil med ”Jag gör aldrig avtal via telefon” eller ”Vill jag köpa något går jag själv till resp. försäljare”. Av alla förhållningsregler en försäljare brukar ha då är att säga tack för sin tid och gå vidare, för ingen vill sitta och försöka pracka på en potentiell kund en produkt som de egentligen inte vill och har sagt det från början. Det är kontraproduktivt av den arbetstid man har, och det är dålig stil och ger dåligt rykte för resten av företaget. Tro mig, ett dåligt rykte färdas långt, och ett gott rykte rykte sprids mycket kortare väg, även om det sistnämnda är alltid att föredra som försäljare.

  • Stefan

    Hanna, jag ska förklara lite för dig, jag jobbar som telefonförsäljare, ack min titel är Säljare, och telefonen är mitt hjälpmedel.
    Att notera är att jag inte säljer telefoner :).

    Jag är återförsäljare för Telia, och jag säljer Mobilt Bredband ihop med ett komplett datorpaket :).

    Jag får dagligen stöta på trötta företagare som tjatar om att dom blir uppringda hela tiden av olika återförsäljare.
    Och ja, det finns ett sjukt stort antal telefonförsäljare för den ena än den andra som vill sälja ja gud vet vad.

    Och jag som jobbar med det kan ju bara acceptera att folk är griniga för att det har ringt 4 andra återförsäljare från Telia , bara det att dom har försökt sälja något annat.

    Men tänk på, att det sitter en stackare som kanske har sitt första jobb, och försöker tjäna en hacka, och gör så gott den kan. Det värsta man kan göra mot en sådan är att vara uppkäftig eller på nåt sätt få säljaren att känna obehag.

    För då kanske den personen säger upp sig och lever på soc istället och blir rädd för att söka nya jobb sen :P. Lite långdraget men det finns sånna.

    Men som Ambugaton skrev tidigare, snabbaste sättet att bli av med sådana som mig, är att säga ”Jag gör aldrig avtal via telefon”.
    Men det fungerar också med, ”Du behöver inte ödsla tid på mig, jag är nöjd med det jag har, och du kommer inte kunna sälja något till mig. Tack och hej…” .<

    Men kan inte alla som läser här, nästa gång de ringer en återförsäljare, så ge dom en chans :)
    Ge mig erat nummer så ska jag kontakta er från mitt jobb så kan ni få lyssna på en säljare och inte en telefonterrorist :)

    Hoppas inte inlägget blev allt för långt. ORKA LÄSA :D

    • Jag håller inte med dem som behandlar telefonförsäljare som Jehovas Vittnen. Jag har mest problem med att jag får dåligt samvete när jag tackar nej och det blir emotionellt jobbigt när det ständigt ringer folk och vill sälja saker till mig och jag måste ta upp eras tid osv, när jag inte vill ha något. Tack för dina tips!

  • Robert Andersson

    Börja med att säga nej. Vill de därefter ändå babbla på så låt de göra det. Svara inte på frågor, varför ska du anses förpliktigad att ge ut information? Har du inte tid med dem så säg bara det och lägg på. Vill du slippa att de ringer, fixa telefoni som låter dig blockera vissa nummer/nummerserier.

  • Ambugaton

    Svara då ”Jag tror säkert att det ni säljer är jättebra, men jag är inte intresserad. Det finns säkert andra som är det. Lycka till”. Jag har också blivit uppringd, konstigt nog på min mobil, som har betalkort, och då var det efter att jag blivit anställd själv som försäljare. Man vet att man bara är en i mängden, en utav kanske tusentals personer som de kommer att ringa på en vecka, så ta det inte så hårt, försäljarna ska lägga på och gå vidare efter ett tydligt nej. Ingenting du behöver känna dig dålig för. Sånt där ska de ta dag ut och in. Det är erfarenheten som, förhoppningsvis, gör en bättre att ta ett direkt nej och gå vidare istället för att sitta och sura över det. Är man känslig för sånt här ska man nog inte vara sån här försäljare till att börja med =)

  • Stefan

    @Hanna
    Du behöver inte få dåligt samvete. Vi telefonförsäljare blir ständigt nedklankade och får oftast Nej. Men det kan ju ligga i att vissa är dåliga försäljare också. För det är inte lätt att sälja ibland.

    Folk som ringer dig och vill sälja till dig tar upp DIN tid. Du tar inte deras, för deras tid är att tränga in i andras tiderum. För att kunna sälja deras produkter.

    Om du får dåligt samvete för att du inte köper av en telefonförsäljare, så borde du ju få dåligt samvete av att gå in på t.ex elgiganten och köpa ett usb-minne med 4gb, men det stod en kille och sa att du borde ha ett 8gb istället. Får du dåligt samvete isf när du siktat in dig på 4gb-usbminnet?

    Vi telefonförsäljare lär oss av alla som säger nej, som kan motivera varför de säger nej. Blankt nej hjälper inte våran försäljning så mycket.
    Men vi är oftast som vanliga butikssäljare, om man är glad och positiv och vänlig, så har kunden lättare för att komma tillbaka in till butiken.

    Jag har skrivit med min mail här för jag va ju tvungen ^^, så om du vill prata mer om det här så varsågod och maila mig. För jag kanske kan få dig att ta hand om telefonförsäljare lättare :).

  • Sanna Lindén

    Yuri:
    Jag har jobbat som telefonförsäljare & vi använde oss av ett dataprogram som ringde upp ”kunderna”.
    Säger en kund ”jag ska fundera på det” så ställer man in i dataprogrammet att man ska ringa upp igen efter några dagar sedan, och man fortsätter att ringa samma nummer tills man får ett definitivt svar.

    Hanna:
    Det bästa för själva försäljaren är att du säger nej direkt för varje samtal där man får nej är enklast om det tar ganska kort tid.
    Då är du sjystats mot försäljaren, ftersom de ofta har tidspress & försäljningskrav på sig, och kn då snabbare göra ett framgångsrikt sälj hos nästa kund.
    Du behöver inte ha dåligt samvete för den sakens skull.
    Gör samtalet kort & avvisande så gör du försäljaren en tjänst istället :)