SJ suger

Normalt är företag beroende av goodwill. Suger ett företag på vad de gör så går konsumenterna till konkurrenterna och därmed sorteras de dåliga företagen ut. Men detta förutsätter en fri marknad, där det inte ligger ett berg av regleringar i vägen för att starta konkurrerande verksamhet.

SJ har i praktiken i det närmaste monopol på tågtrafiken. Hälften av alla förseningar beror också på SJ själva, inte på att spåren är överbelastade. Andra halvan beror på Banverket, som sköter den bristfälliga rälsen.

Priserna för att åka tåg är därtill tokdyra, trots att Miljöpartiet vill tvinga oss via skatt att skrota allt vad biltrafik heter med biltullar (som inte minskade trafiken, men som alltid när något inte funkar så vill politikerna ha mer av samma sak) och höjda bensinskatter.

SJ ska agera som ett konkurrerande företag som ska gå med vinst, på en marknad utan konkurrens, utan intresse för medborgarnas intresse av effektiv tågtrafik. Så vad vi har i praktiken är det sämsta av bägge världar. Ett statligt ägt företag utan konkurrens med vinstintressen.

I lördags skulle jag åka hem från Stockholm. Vartannat tåg var inställt. Det tåg jag skulle åka med blev dessutom 55 min försenat. När det väl kom blev det stillastående i tio minuter pga fel på sista vagnen. Därtill var tåget totalt överfullt, så jag fick stå mellan vagnarna hela resan hem till Västerås, tillsammans med sex andra personer. Det fanns inte ens utrymme att hålla sig i något. Jag stod i högklackat i 50min innan vi äntligen kom fram till Västerås.

Tågfärd i Sverige känns som något hämtat ur Sovjetunionen. Varför inte bara köra alla i godsvagnar istället, så går alla in, stå får vi ju ändå göra utan nån som helst säkerhetsaspekter reglerade (av all idiotisk reglering så saknas detta)? SJ går med bra vinst, det är nämligen ett krav från Staten. För ett försenat tåg får man max 50% tillbaka på biljetten. Jag betalade inget för min resa hem. Det hann ingen att komma och titta på biljetten.

Jag tycker ingen ska betala, vägra visa leg. (säg du tappat plånboken) och kasta ev. böter. Åk med nästa tåg när du ev. blir avslängd. Det blir krångligt, men knappast krångligare än att åka lagligt. Om du nu inte helt enkelt tar bilen istället. Det är pålitligare, billigare och du stödjer inte ett företag som sköter sin verksamhet uselt. Det är min rekommendation.

Appropå gårdagens Debatt om SJ.

  • kinkym54

    Nu är du i trotsåldern. Klart du ska betala. Du kan ju inte räkna med att bli upphämtad på ren dumhet..skitsnack..:-)

  • Jag håller med dig, helt igenom! Att SJ tillåts hålla på såhär, är inte bara under all kritik, dom utnyttjar verkligen sin makt över folket som sådant.
    På alla sätt måste man demonstrera sitt missnöje med tågen, och med hur SJ sköter det. SJ är och förblir en del av det som är så fel med riket.

  • JOnas

    Håller helt med. Denna vinter har varit riktigt dålig. Tar numera bil istället för tåg trots att jag förlorar 500:-/mån. Lätt värt.

  • Finns inget skönare än att åka tåg längre sträckor. Upp med laptopen, på med en bra film, och slappa ett par timmar. Men det förutsätter ju förstås att tågen är i tid, vilket dom är ibland.


    .-= Aengeln´s last blog ..Kapitel 7 =-.

  • Daniel Wijk

    Konkurrens vore ju väldans trevligt i tågtrafiken…
    Hörde att det blev en hel del strul för dig att komma hem i söndags vilket naturligtvis är trist. Hela stockholm har dock varit skit i två veckor nu vad gäller all form utav kollektivtrafik :-p

  • Jag åkte (eller snarare försökte åka) till Arlanda igår. Urspårat tåg orsakade totalstopp så det blev till att ta taxi. Hem var det felskyltat på Arlanda C och stora förseningar. Tur att man är någorlunda ung och stark för annars skulle man förgås…

  • Pidde

    Hehe…vi får hoppas på ”global waming” då kanske SJ fixar biffen….

  • Nisse

    Fast i Oktober blir det ju full konkurrens på järnvägen, för då upphör SJs monopol. Men jag är inte helt säker på vilka premisser som Banverket kommer tilldela de olika tågbolagen tillstånd att köra på olika slottar.

    Bäst vore ju att dela ut slottar genom omvänd aktion. T.ex.. Den som kan erbjuda minst 250 st andraklass biljetter mellan stockholm och malmö för lägst pris ett visst klockslag får köra. Sedan får de fylla upp övriga platser till valfritt pris. Sedan skall alla tågföretag vara skyldiga att betala tillbaka 100% av biljettpriset vid förseningar på mer än 10% av restiden, om det är deras fel att de ligger bakom förseningen. Dessutom borde de få böta till alla andra tågföretag som blir försenade på grund av deras försening.

  • Avatar

    Jag prutar så ofta jag kan , ibland finns det folk som låter mig åka med för 20 spänn förutsatt det inte finns andra i närheten, i andra fall har jag försökt pruta tills nästa station där jag sagt att det inte blir affär och hoppar av för att ta nästa tåg:)

  • kenny_lex

    Jag hade kunnat tänka mig åka med SJ, men jag vill ha klassiska tåg med egen kupé, restaurang vagn och som åker med sådan hastighet att man kan se naturen. Vill jag susa fram i 190 km/h och ta mig till Göteborg på 4 timmar, då tar jag bilen :-)

  • Yuri

    Sovjetunionen var en paradis på jorden. Alla hade jobb & bostad + gratis skola och gratis vård som bonus. Tråkig att folk börjar inse det nu när allting är förstörd

  • Nej, SJ har inte monopol på tågtrafiken i Sverige (utom på vissa sträckor, och som Nisse påpekar ovan så försvinner detta snart också). Idag funkar SJ som vilken annan trafikleverantör som helst. Den enda fördelen gentemot andra är att de är stora, och den fördelen har stora företag i alla branscher.

    Idag upphandlas alla tågsträckor (utom de ovan nämnda) i vanliga offentliga upphandlingar. Man kan naturligtvis tycka att det systemet inte är optimalt, men SJ har definitivt inget monopol längre.

    Att sedan tåg är inställda/försenade är ofta en kombination av olika faktorer. Vintertid är ett av de vanligaste problemen att ting snö får kontaktledningarna att rasa ner eller att växlar fryser fast. I de fallen spelar det ingen roll vem som äger tåget, man får snällt vänta på att det företag som Banverket anlitar (för där gäller upphandling numera också) skall ta sig till platsen och lösa problemen.

    Visst är det lustigt att det alltid blir så mycket problem när det kommer lite snö (det är ju ingen överraskning liksom), men beskyll bara SJ för de saker som de gör dåligt (som att ha ett idiotiskt biljettsystem eller att de har krav på legitimation). Övriga stopp/förseningar kan de faktiskt inte göra så mycket åt. De kan liksom inte bar trycka på gasen för att komma fram snabbare på spåren…

    Jag ber inte om ursäkt för någon, men jag vet också hur det (inte) fungerar eftersom jag jobbar med relaterade frågor.

  • Nisse

    Lasso: De flesta växlar är numera uppvärmda så de skall klara både kyla och snö. Problemet är isblock som kommer ifrån underredena på en del tåg. X2000 är slätt på undersidan för att inte snö/is skall byggas upp där. Däremot körs en massa gamla pendeltåg och andra vagnar vars underrede lätt bygger upp snö/is till stora klumpar som sedan lossar och hamnar på spåret.

    När det gäller förseningar i allmänhet så är faktiskt de flesta tåg (90% enligt banverketsstatistik) i Sverige i tid. Iallafall när man räknar ”i tid” enligt svenskt mått, dvs inom 5 minuter på utsatt tid. MEN ett olycksbarn är X2000 tågen. Dessa är sämst i klassen med en punktlighet på ~70%. Detta beror naturligtvis på att tåget är snabbare vilket gör att en störning blir svårare att köra in. De ”vanliga” tågen kan ju ofta köra in en försening. Men en annan faktor är att SJ har varit dåliga på underhålla sina X2000 tåg.

    Pratade med en lokförare en gång, ironiskt nog så stod vi och väntade på samma tåg, som han skulle köra och jag skulle åka i. Han berättade att X2000 tågen byggdes för en vändtid på 2 timmar. Dvs när tåget kom till ändstationen så skulle tåget ha två timmars paus innan det vände och körde tillbaka. På denna tid skulle man även ha tid att göra mindre reparationer. Men eftersom SJ privatiserat och sålt ut underhållsavdelning ville man naturligtvis hålla nere dessa kostnader och kortare vändtider innebär naturligtvis fler turer per dag med samma tågset. Därför kapade man vändtiden till ~45 minuter, vilket gjorde att X2000 tågen ofta gav sig iväg lite halvtrasiga. Och sedan slutade de att fungera någonstans mitt på spåret.

    En annan anledning till att tågtrafiken fungerar så dåligt i Sverige är ju naturligtvis också att vi knappt byggt några nya spår sedan innan andra världskriget. Bästa exemplet på detta är ju den sk ”getingmidjan”, dvs det enda dubbelspår som går söderut ifrån Stockholms central. Detta spår invigdes 1871 och sedan dess har spårkapaciteten söderut för vår huvudstad varit den samma. På dessa två spår skall rikstrafik, regiontrafik, pendeltåg och godstrafik samsas. Först 2011 när Citytunneln invigs förbättras detta. Pinsamt, minst sagt…

  • bull

    här uppe i norrland är det bara att glöma kollektivtrafik över huvudtaget. den går sällan , är dyr (dvs det blir billigare att ta bilen själv) och tar lång tid. och all ökning av drivmedelsskatter gör bara busspriserna dyrare.
    tåg? finns det sådant? bara för att åka ner till söderlandet i princip.
    den sträckan är dock värd att åka buss på istället. billigare, snabbare och mindre bökigt (inte 20 byten).