Mass Effect 2

Då var man fast i ett spel igen. Den här gången är det uppföljaren till BioWares (Dragon Age: Origin, Neverwinter Nights, Baldurs Gate mfl) succé Mass Effect, Mass Effect 2!

Vacker, detaljrik grafik i Sci-fi-miljö, kombinerad shooter och RPG (med faktiska inslag av RPG, till skillnad från Fallout 3), humor, våld, underhållande pussel  och massor av speltimmar!

Jag har ännu inte mycket att säga om det här spelet som inte är positivt. Det enda problemet är väl som vanligt att man efter något dygns spelande kommer på att man skulle spelat en annan class, levlat på ett annat sätt osv, och vill börja om från början ännu en gång i strävan efter den ultimata karaktären… Nån som känner igen sig?

Mass Effect 2:s sex olika classes:

Engineer:

Adept:

Infiltrator:

Vanguard:

Soldier:

  • Andreas

    Introsekvensen gjorde så jag blev tårögd och tappade hakan, inte ofta man börjar ett spel med att dö (på ett rätt brutalt sätt med). Fast de sa ju att man var död i den första teasern. Kul att min gissning över handlingen stämde, att man dog och blev uppbyggd igen och klev över på andra sidan lagen.

  • Yverc

    Känner igen mig. Brukar börja om flera gånger. Hur är det jämfört med Dragon Age? (om du spelat det).

    • Dragon Age är mycket mer RPG, på det klassiska sättet med omfattande karaktärsbygge. Det här är simplare, och kanske något mer anpassat för dem som inte är rollspelsfanatiker och som vill ha lite mer action. Det är dock mer RPG än Fallout 3 som jag tycker i princip saknar allt vad RPG heter, eftersom i princip allt bara går ut på att skjuta ännu några mutanter.

  • Vim

    Ghaaa jag som inte ens har spelat ettan ännu :|

  • Andreas

    Men skäms på dig!
    Betydligt mer fart och action i 2:an än i första spelet, måste få tag i Legion bara så kanske man får mer modifikationer till kroppen…

  • Ah se där!

    Själv sitter jag med Dragon Age Origins. Läckert! Får bli Mass Effect 2 efter. :)
    .-= Kristoffer Ejnermark´s last blog ..SVT:s Debatt sämre än vanligt =-.

  • Andreas Eriksson

    Min upplevelse av de flesta moderna RPG/FPS är att PRG mest används som ursäkt för att man, helt omotiverat, har förstört FPS-läget. Är det möjligen så underbart som att Mass Effect två faktiskt involverar ordentliga rollspelsmöjligheter, karaktärsinteraktion o.dyl?

  • Manen

    Andreas: har bara sett en playthrough på youtube ;-p

    ”Det enda problemet är väl som vanligt att man efter något dygns spelande kommer på att man skulle spelat en annan class, levlat på ett annat sätt osv, och vill börja om från början ännu en gång i strävan efter den ultimata karaktären… Nån som känner igen sig?”

    definetivt! Hade samma problem i Titan Quest(och dess expansion Immortal Throne), för mycket valmöjligheter gjorde att jag startade femtielva toons(den enda som jag lyckades slutföra spelet med, både vanilla och expansion, var en Ranger) som jag typ senare tog bort för kombinationerna av masteries gjorde att jag tyckte att de var för ”dåliga” :-/

    Som ”gammal” gejmer(åttiofyra, åttiofyra) så blir jag mest trött på alla dessa nya spel där crpg-stämpeln används för statbuild och ett slags diabliefierat val av attacker och besvärjelser :s

    Behöver en ny dator för att kunna njuta av DA:O och Mass Effect-serien(som typ är väl en av de första spel-serierna som faktiskt drar nytta av dual-core cpus?) :(

  • Fredde

    Du glömde Sentinel:

  • Det finns en upgrade research som gör att skillsen resetas och att du således får göra om din karaktär!
    .-= Ava Avane Dawn´s last blog ..Shmeet =-.

  • Adrina

    jag har suttit och spelat Mass Effect 2 sen i onsdags. Liksom ettan har jag fruktansvärt svårt att slita mig från det. ^_^

    ”Bara ett uppdrag till innan jag går och gör nått vettigt…! Va är spelet slut nu?”

  • Marim

    Jag hade precis motsatt upplevelse när det gäller Fallout 3 vs Mass effect. Fallout 3 hade lite udda quests. T.ex. ”Tenpenny Tower” där den enda möjligheten att komma ut med god karma är att bara gå därifrån (även diplomatlösningen ger en negativ utveckling efter några dagar). Eller ”Bigtown” som ger ändrade handelsrutter beroende på hur man lärde byborna att överleva.

    Mass Effect kändes lite mer som Halo.