Jesus ”the good guy”

Många kristna som tar avstånd från Gamla testamentet och dess Gudsbild brukar hänvisa till att Jesus omtolkade lagen på rätt sätt, för de stackars förvirrade judarna som inte fattat vad den allvetande Guden (uppenbarligen med viss pedagogisk förmåga att önska) sagt till dem. Därför kan det ju vara intressant att citera lite saker som ”Jesus sagt”, enligt de utvalda böcker som röstades fram till att bli en del av Bibeln. Här följer ett citat från Uppenbarelseboken.

Så säger Guds son, han som har ögon som eldslågor, och hans fötter liknar gyllene brons. 19Jag känner dina gärningar, din kärlek och din tro, ditt tjänande och din uthållighet och vet att dina senaste gärningar är fler än de första. 20Men det har jag emot dig, att du låter kvinnan Isebel hållas, hon som kallar sig profet och lär och förleder mina tjänare att bedriva otukt och äta offerkött. 21Jag gav henne tid att vända om, men hon vill inte vända om från sin otukt. 22Se, jag skall lägga henne på sjukbädden, och dem som horar med henne skall jag låta drabbas av svåra lidanden om de inte vänder om från hennes gärningar. 23Och hennes barn skall jag döda med pest. Och alla församlingarna skall förstå att jag är den som rannsakar njurar och hjärtan och som skall ge var och en av er vad hans gärningar är värda.

Upp 2:18

Vi har alltså en Jesus som straffar dem som har sex utanför äktenskapet (otukt/horeri) och som äter offerkött, genom att göra denne sjuk och sedan döda hennes barn (för vad deras mamma gjort!). Detta är den moraliske Jesus, som lär hur vi ska leva. Tänk på det nästa gång någon säger att de gillar vad Jesus sa och att kristna ideal är en förebild för samhället. De har förmodligen inte läst bibeln.

Lena Andersson – En ateists predikan (P1)

  • Alex

    Det är alltid intressant att se hur de s.k ”bokstavstroende”(kristna i detta fallet) kan bortse från det som faktiskt står i bibeln. Exemplet om Sodom och Gomorra visar ju rätt tydligt hur kyrkan anser sig ha monopol och beslutsrätt när det gäller moral och värderingar iom att det där inte står exakt vad människorna i dessa städer skulle ha gjort, utan bara att det handlade om synder(som sedan anpassats efter den tid då de används). Under medeltiden så var det ju t.ex inte alls ovanligt att präster och munkar vände sig till prostituerade.

    Din blogg verkar väldigt intressant(vilket du säkert ständigt får höra) och nu när jag förstått hur RSS-tekniken fungerar(eller nja, typ) ser jag fram emot att kunna följa den.

    För att göra ett rejält avbrott från ämnet: Jag såg att du gjort totorials för kryptering av hårddiskar och undrar om du råkar känna till något bra program för att kryptera/lösenordsskydda enskilda mappar?

    Hare gött!

  • Andreas Eriksson

    Sök efter ”En ateists predikan”, det var på P1 eller P2. Full med utdrag från NT där man lyfter fram de negativa aspekterna i denna bok. Ger en mycket intressant bild av kristendom och är rätt användbart för omvändning av de godtrogna.

  • Maria

    För att tydliggöra vad texten innebär kommer en snabb förklaring här:

    Thyatira var en handels- och industristad cirka 10 mil öster om Pergamon.

    Kvinnan Isebel var en drottning som införde främmande kultur i Israel (1 Kon 16:31; 21:23 ff.) Namnet betecknar ledaren för en grupp av samma slag som nikolaiterna eller möjligen en icke-kristen profet, ”sibylla”, som utövade inflytande inom församlingen.

    ”De som horar med henne och hennes barn” är beteckningar för kvinnans anhängare.

    Uttrycket ”rannsakar njurar och hjärtan” är hämtat från GT (t.ex. Ps 7:109, där inälvor ofta betecknar människans innersta tankar och uppsåt.

  • kenny_lex

    Jag brukar säga att Bibeln är den bästa bok som någonsin sammanställts, för om man läser den får man en avsmak för religionen, så de flesta kristna som tror att Gud är god och att Jesus är en vänlig människa, de har troligen aldrig läst bibeln och vet inte vad kristendomen säger.

  • Maria: Tack för dina förtydliganden! :)