Förstörd barndom

Det visar sig att inte ens Disney kunde låta bli att remixa och återanvända sitt eget material.

  • Adrina Wennström

    Ja det har alltid varit intressant att se hur Disney genom 70-talet och 80-talet återanvände så mycket animationssekvenser som de gjorde. Frågan om det bara var av kostnadssjäl som man gjorde så här eller var det kanske en hyllning till tidigare filmer.

    Jag som är ett stort Disneyfan måste håller mer på att det är av kostnadssjäl. Det där med att dansen i Skönheten och Odjuret liknar den i Törnrosa är mig veterligt pga av tidsbrist och man var tvungen att skynda på produktionen. Och det går snabbare och lättare (därmed också billigare) att kopiera av gamla animationer då man slipper större delen för rörelsestudien då den redan är klar. Jag vet att man gjorde Askungen (1950) så spelade man in filmen i live-action-scener med verkliga människor som animatörerna sedan fick ha som underlag, bokstavligen. Detta på grund av att man måste sänka kostnaderna då Studion började få det svårt ekonomiskt efter Andra världskrigets bråda dagar. Animatörerna tyckte inte alls om detta sättet att arbeta på då det inskränkte på deras kreativitet och fantasi. Fast det fanns en animatör som slapp använda sig av detta sätta att animera på i Askungen, och det var Ward Kimball som animerade katten Lucifer (vilket är helt klart en av mina personliga favoriter av de karaktärer som Ward animerade).

    Om du vill diskutera mer Disney så har vi ett forumet för det här http://www.magicmovies.se ^_^

  • Pingback: Tweets that mention Förstörd barndom | projO's/gothbarbie's blog -- Topsy.com()