Studie i Storbritannien: Fildelare konsumerar mer

Då var det bekräftat ännu en gång. Enligt en undersökning i Storbritannien har man kommit fram till att de ivriga fildelarna också är de största konsumenterna av legal media.

Det gör det ännu mer konstigt, att mediabolagen så ihärdigt jagar sina bästa konsumenter.

Undersökningen visar att de som laddar ner musik olagligt från internet lägger i genomsnitt 77 pund per år på musik, 33 pund mer än de som aldrig laddar ner illegalt.

Enligt beräkningar gjorda av den brittiska skivindustrin så kostar den illegala fildelningen varje år över 200 miljoner pund. Cirka sju miljoner brittiska medborgare beräknas ladda ner musik illegalt från nätet. Men om siffrorna från den nu aktuella undersökningen stämmer så skulle de 33 extra punden som fildelarna handlar för bli 231 miljoner pund. Alltså 31 miljoner över förlust beräkningarna.

Metro

Fildelningen är alltså inget problem. Precis vad vi pirater sagt hela tiden. Det är dags för politikerna att ta till sig detta och sluta med särslagstiftning för mediabolagens intressen. Det är inte synd om dem, deras eventuellt bristande försäljning beror inte på fildelarna och är inte ett samhällsproblem.

Den absurda ivern med övervakning, censur av Internet och jakt med privatpolis på enskilda konsumenter måste upphöra. Den är inte motiverad, inte rättssäker och helt verklighetsfrånvänd när man ser till fakta. Hör detta, politiker!

  • Stefan H

    Alltså, jag förstår inte varför man ser det här som ett argument mot upphovsrättslobbyns argument. Det är inte som att pirater lägger mer på musik _FÖR ATT_ de piratkopierar. De gör bägge dessa saker för att de är storkonsumenter av kultur. Detta säger ingenting om ifall de skulle lägga mer eller mindre pengar på att köpa kopior av immateriella verk ifall de inte piratkopierade dem.

    Resten av posten makes sense. Men så vitt jag vet finns det ingen studie som har visat på att piratkopiering leder till ökad betalkonsumtion. Men många studier som visar att de som piratkopierar mycket också betalar mycket. Men det är inte alls samma sak.

  • Stefan H: vi vet att piratkopiering funnits i massiv skala i ett decennium, under detta decennium har också konsumtionen ökat. Vi lägger mer pengar på underhållning för varje år som går. De största konsumenterna är de som fildelar mycket. Jag tycker det är helt uppenbart att fildelning är positiv för konsumtionen, annars hade rimligen konsumtionen legat på samma nivå (eller minskat), inte ständigt ökat.

  • Stefan H

    Hanna: Vad är det som säger att den betalande kulturkonsumtionen inte hade ökat i motsvarande mängd eller mer om vi hade haft ett decennium utan massiv piratkopiering? Du bara gissar när du menar att det finns ett orsak-verkan-samband här. De två värdena korrelerar, men det har mig veterligen aldrig påvisats någon kausalitet. Det finns massa andra saker som ökat under samma tidsperiod, det betyder inte att de gjort det pga piratkopiering.

    Magnus J: Digitala kopior HAR i princip inget faktiskt ekonomiskt värde, så om kidsen inser detta så är det bara något positivt rent marknadsmässigt anser jag.

  • Magnus J.

    Må så vara att kulturkonsumtionen ökar, men knappast på alla områden. Skivförsäljningen har t.ex. sjunkit något enormt det senaste decenniet. Och kommer den generation som växt upp med fildelning att se något som helst värde i ett fysiskt exemplar av en film eller ett album, såsom åtminstone 25-30 åringar ännu gör? Jag tror inte det. Så försäljningen av musik och film lär sjunka ytterligare.

    Dessutom håller jag med Stefan i hans kritik av artikeln. De som köper mycket fast de fildelar mycket kanske skulle köpa ännu mer om de inte fildelade?
    .-= Magnus J.´s last blog ..Så var det dags igen… =-.

  • Daniel Wijk

    Ganska intressant angående samtalsämnet:
    http://www.idg.se/2.1085/1.266451/starkt-upphovsratt-bevis-forst

  • WysiWyg

    Det är sant att vi inte vet hur försäljningen skulle se ut i en värld där Internet aldrig utvecklats, men det är också sant att detta är totalt ointressant för ämnet.

    För oavsett hur mycket vi som piratkopierar skulle spenderat på underhållning om vi inte kunnat piratkopiera så kan jag GARANTERA er att vi kommer spendera mindre och mindre desto värre som upphovsrättsindustrin/politikerna behandlar oss.

    Man behöver inte vara ett marknadsföringsgeni för att inse att det är bra jävla dumt att stämma, jaga och kalla sina största kunder för otrevliga saker.