Fildelning för dummies (och Bard)

Alexander Bard har en artikel på Expressen idag (Sidan 4) där han föreslår att uppladdare och artister ska gå ihop så att uppladdarna blir den nya tidens distributörer och ”butiker”.

Ja, det låter ju jättefint, om man inte har en jävla aning om hur fildelning funkar.

För er datorhandikappade människor som liksom Alexander Bard förmodligen aldrig använt fildelningsprogram som t.ex. utorrent ska jag försöka förklara det här så simpelt som bara möjligt;

Det är SAMMA personer som sprider musiken i alla riktningar. Både ”upp” och ”ner”. Det finns inte en grupp nedladdare och en grupp uppladdare. Det är alltså SAMMA människor. Förstått?

Hela konceptet fildelning är populärt just därför att alla får mer än de ger och det är möjligt eftersom det inte finns någon begränsning på hur många kopior man kan göra i den digitala världen. En låt eller en miljard kopior av samma låt, det saknar betydelse. I den digitala världen finns inget sådant som exemplar. Det är ett värdelöst begrepp när allting kan kopieras oändligt antal gånger.

För att förstå detta måste man lämna den fysiska världens begränsningar och regler, som att saker har en begränsad form och utsträckning, att ägande är en nödvändighet för att saker är förgängliga och begränsade. På Internet är inget i teorin begränsat. Allt du kan få in i Internet-världen kan kopieras oändligt. Det kan plötsligt ”ägas” av alla.

Därmed blir allt som kan digitaliseras också som enskilt exemplar värdelöst. Din droppe vatten saknar värde oavsett om du lagt ner en livstid på att skapa den, för det finns ett hav bakom ryggen på oss där vem som helst kan dricka sig uttråkad.

Man kan tycka att någon filosofiskt bevandrad som Alexander Bard borde ha de bästa av förutsättningar för att greppa denna nya värld mer förutsättningslöst, men nej, han är fast i den fysiska världens begränsningar och verkar inte förmå sig kunna tänka utanför dessa ramar. Så nej, tyvärr Bard, men din innovativa lösning saknar förankring i den digitala världen, hur förnuftig den än verkar AFK.

Man kan inte tillämpa liberalismens principer för den fysiska världen i den digitala där inte samma fundamentala lagar och principer gäller. Tänk om, tänk rätt.

Källa: Expressen

  • Anonym fegis

    Alla som laddar ner laddar också upp, det stämmer. Men någon gång i början fanns det någon som laddade upp utan att ladda ner, eftersom det inte fanns uppladdat innan. Jag misstänker att det är dem han menar, men säker kan man aldrig vara.

  • Och denna person laddar också ner saker från andra dessförinnan. Ja visst, någon måste vara först, men det är så lite merjobb att rippa en skiva och dela ut den att det inte eg. har nån betydelse i det stora hela. Åtminstone när det gäller musik är den här uppdelningen i stort sett meningslös.

    Låt gå att det är mer komplicerat när det kommer till release av spel och filmer.

  • Jag reagerade allra mest på vad Bard skriver om att kreatörer saknar Sundes snille för att kränga ettor och nollor, och så vidare. Jag undrar vad företagsamma töser som Sofia Talvik och Allison Weiss skulle säga om den saken. Bara för att nämna ett par namn av alla dom skapare som når ut med sin musik, text och konst på egen hand. För att vara en som säger sig stå på dagens unga kreatörers sida, känns det mest som han förringar deras förmågor.

  • Grå

    Det är faktiskt inte säkert att det finns en ursprunglig uppladdare. Om 100 personer rippar samma CD på likadant sätt och skapar torrentfiler, kommer dessa torrentfiler vara identiska så när som på vilka platser de laddar upp dem på och vilka trackers som de väljer. Om en helt annan person hittar någon av dessa torrentfiler kommer denna att få kontakt med ganska många av dessa 100 ”orginal” (beroende på hur många trackers som de har gemensamma). Det är faktiskt ganska vanligt med flera orginaluppladdare, och det kan gå till på många fler sätt än jag beskrev.
    Rent juridiskt är det ett helvete att reda ut.

  • Men om man skall utgå från att det är ”tanken som räknas”, så är det en välgörande attitydförändring! Ett bejakande och en utsträckt hand… Positive thinking – han uttrycker respekt, och det har jag inte hört från det hållet tidigare.
    (Och ja, jag känner sympati för Internet-dummies, av personliga skäl…)
    .-= Anaïs´s last blog ..Medusas Flotte =-.

  • Johan

    Visst har Bard inte fullt greppat saken (låt oss ursäkta honom med att han inte är en seeder, och inte direkt ung heller), men som någon skrev – detta är en attitydförändring.
    Nu gäller det att man tänker till, tänker om, tänker rätt – även när det gäller strider.
    Nu finns en gigantiskt möjlighet till kreativitet över partsgränserna. Bard är en mellanman – som enbart är ute efter den eventuella kaka som finns – medan sådana som APB såklart fortfarande är avlönade ”anti”. Intressant är att även APB lättar på tonen nu.
    Ta tillfället i akt att – ni som är lite ”högre upp” än vi ickebloggare – att kontakta Bard för en sit-down, ett konstruktivt samtal som fokuserar på att gå vidare, släppa ”bråkandet” och skriva ner någon slags manifest av typen: ”Detta måste göras, för annars händer detta” eller liknande.
    En lägesanalys om inte annat.

  • Men Hanna. Någon delar ju ut torrenten också? Någon har rippat den, sprider länken och håller torrenten till liv innan den vunnit flygkraft?

    Och är torrenttekniken den enda lösningen för framtiden bara för att den varit störst en stund nu?

    Är du säker på att man inte kan finna lösningar för att få något liknande det Alexander föreslår att ske?

    Var inte för snabb att bara försvara den teknik och den lösning du råkar vara van vid just nu. Om även vi stannar till och slutar tänka och skapa nytt, så blir vi inte mycket bättre än upphovsrättsindustrin och de gamla betonghäckarna på skivbolagen heller. Right?

    Aight.

    Det är mycket möjligt att det behövs nya idéer, snarare än en militant anpassning till vad vi har idag. Var inte det en av anledningarna till att Pirate Bay skapades en gång i tiden? Det var ett svar på den tidens lösning. Det kanske bara är så att nu är rätt tidpunkt att ta ytterligare ett steg framåt. =)
    .-= Amanda Brihed´s last blog ..Alexander Bard om upphovsrätt och Pirate Bay på Expressen Debatt =-.

  • A. Bard skriver också: ”Däremot har jag ifrågasatt piratrörelsen för att den ständigt undviker den viktigaste frågan: Hur ska framtidens kulturproduktion finansieras?”

    Vi har haft 10 års illegal fildelning bakom oss – och så vid jag kan se saknas det än så länge inte kapital att finansiera dagens kulturproduktion – Bard utgår från uppfattningen att den sk illegala fildelningen på något sätt utarmar eller skadar finansieringen på något sätt – Det finns dock inga vetenskapliga studier som kan bekräfta detta – Dem tillgängliga forskningsresultat som finns pekar alla i samma riktning – den illegala fildelningen skadar varken samhället – dom berörda branscher eller upphovsmän – den säger också att fildelare (dem ”kriminella” delen) köper mer musik – går på bio oftare och spenderar mer pengar på kultur än icke fildelare – Dom berörda branscher har själva aldrig kunna lägga fram trovärdiga ventenskapliga studier som klart visar att eventuella ekonomiska försluster de gör kan skyllas på den illegala fildelningen

    Uppfattningen att vi måsta hitta olika ”lösningar” på problem som inte existerar – som t ex speciella avgifter av olika slag för att ”kompensera kreatörerna” är bull shit – Ingen har hittintils kunna plocka fram några som helst vetenskapliga studier som klart visar att ”kreatörerna” lider ekonomisk skada pga den illegala fildelningen – Dessa har inte heller – under organiserade former – protesterat mot den sk illegala fildelningen själva – Inga protestkonserter där artisterna har vädjat till sina fans att sluta fildela dem – inga stora demonstrationer eller andra uppseendeväckande aktioner för att fästa allmänhetens uppmärksamhet på deras påstådda ekonomiska förluster – Faktum är att genomsnittsartisten tjänar mycket lite på alla dessa upphovsrättsskärpningar och övervaknings- och kontrollagar som instiftas i deras namn – dimridåer och propaganda!!
    .-= Donsan´s last blog ..Länkar till studier och fakta om fildelning =-.

  • Och oh – sedan när skall ”piratrörelsen” bekymra sig över hur den framtida kulturproduktionen produceras? – Det är väl entreprenörenas sak? – Jag för min del är fast övertygad om att oavsett upphovsrättens vara eller icke vara – oavsett om alla människor i världen fildelar upphovsrättsskyddat material – så kommer det alltid att finnas en framgångsrik kommersiell kulturproduktion som finansieras med riskvilligt kapital – och kommer det att finnas massor med ”kreatörer” varav de framgångsrika – precis som idag – kan tjäna hur mycket pengar som helst
    .-= Donsan´s last blog ..Länkar till studier och fakta om fildelning =-.

  • Fredrik

    Men Hanna.
    Vad är det som hindrar att jag har två hattar på mig, dvs. både konsument och distributör? För varje del jag sprider kan jag få ersättning, och för varje del jag laddar ner kan jag få betala. Att hålla koll på detta är ju befintlig teknik på alla sajter som tar hänsyn till Upload/Download ratio.

  • Johan: Självaste Oscar Swartz har försökt resonera med Alexander Bard utan framgång när det gäller sånna här frågor. Han sitter så djupt ner i gyttjan i den här frågan att han omöjligen går att dra upp ur den. Om inte Swartz kan övertyga Bard så tror jag knappast han kommer lyssna mer på t.ex. mig. I Liberati har de tagit kraftfullt avstånd från piratrörelsen. Den prestigen släpper knappast Bard. Han är inte direkt känd för sin ödmjukhet.

  • Fredrik: Det är en intressant idé, men det känns inte som vad Bard menade. Jag ska suga på den lite!

  • Amanda Brihed: Som jag ser det styr tekniken och marknaden. Om någon utvecklar teknik som folk gillar och vill använda, som dessutom ger pengar till artisten, ja då stödjer jag det. Som t.ex. Spotify. Men vad vi ska använda för teknik ska inte styras av staten. Det är upp till marknaden. Jag är inte alls emot ny teknik, jag är emot att Alexander Bard och hans gelikar ska diktera hur den ska funka.

  • Torbjörn

    Vad nytt Alexander? I och med att det laddas upp skivor innan de har släppts så måste det ju vara artist eller bolag som gör det, så en variant av ditt system har pågått i flera år.

  • Mattias Andersson

    Jag måste säga att jag är beredd att backa upp herr Bard här lite. Kan hända så har han inte greppat bittorrent-tekniken till fullo. Men en medial värld där man kan kapa bort de stora skivbolagen som varken gynnar artisterna eller konsumenterna är iaf något jag skulle vilja skapa genom en reformerad upphovsrätt, dock krävs det kanske mer än en reformerad upphovsrätt för att få igång den legala verksamheten av spridning av musik, legal i den meningen att både upphovsman och konsumenter kan känna sig nöjda.

    Artist och konsument har aldrig varit fiender det är skivbolagen som bedrivit hetsjakten, ja en del artister har hoppat på men det är i första han skivbolagen som är rädda för att deras existensberättigande kommer att suddas ut i om med teknikens framfart, but thats life.
    .-= Mattias Andersson´s last blog ..Försäljningen av digital musik har ökat =-.

  • Donsan:

    ”Forskning som bland annat säger att det inte finns något samband mellan fildelning och minskad cd-försäljning.”

    Det är lustigt, för om man följt Close-Up, Metal Hammer, Kerrang!, Slavestate och diverse mindre zines i femton år så får man oftast bilden av att även större band numera turnerar mer kvantitativt än de gjort tidigare, p.g.a. att skivförsäljningen i sig inte längre är en säker inkomst, utan turnerandet och dess merchandise är den största inkomsten. Och då är inte levnadskostnaderna något som verkar påverkat märkvärt bandens liv.

    Inom black metal-scenen:
    Dark Throne spelade ju aldrig live, inte heller Emperor var känd för att turnera mycket, och Ishahn har levt helt och hållet på sin musik från dag 1. Numera håller han iofs på med tusen projekt men det är nu det. Och såvitt jag kom ihåg höll varken Fenriz eller Nocturno Culto på med något annat än lira musik på nittiotalet, förrän det här årtiondet, då båda tagit jobb som basinkomst.

    Samma sak med Pink Floyd eller King Crimson från den progressiva rockrörelsen. Ingen av dem var kända för att turnera flitigt utan var sporadiska. Och Robert Fripp har levt på sin musik sen han slutade som fastighetsmäklare, och då är han inget överklassbarn. Pink Floyd lirade inte heller särskilt mkt live efter att Syd Barrett lämnat bandet, då dem verkligen tog ut de experimentella svängarna (Dark Side of the Moon, Wish You Were Here etc).

    Jag ifrågasätter inte datan som du presenterat, det kan säkert stämma i dem fallen, det är bara förvirrande när banden påstått någonting helt annat i alla dessa år. Sen är jag inte emot själva piratrörelsen i sig, men jag håller med att hela skivmarknaden måste förnya sig själv. Ett steg i rätt riktning är att man som band/musiker kapar av alla mellanhänder (turnémanagers och alla ”assistenter”) när man ska turnera, som Mayhem gjorde på sin senaste USA-sväng. Det är förbannat mycket jobb men det är värt det, när man slipper gräma sig över att alla pengar från spelningarna går till att betala ett arbetsvisum i USA som heter duga.

  • NetRunner

    Så två grannar kan inte äga samma sorts Volvo av samma modell i den verkliga världen när detta enligt dig verkar omöjligt trots att bägge är kopior av den första i denna mycket riktigt verkliga världen !?.Och du kan inte ha samma klänning som tiotusen andra kvinnor tillverkade av en och samma textilfabrik när detta förmodligen också är omöjligt enligt dig i den vekliga världen.Undras då varför det rätt så ofta förstörs mängder med mer eller mindre lyckade kopior i denna riktiga värld i allt från leksaker till dyra kopior av märkesklockor pga kopiering.Godmorgon yxskaft. :/

  • Glenn

    Gääsp.. Alexander bard är ju troligen sveriges största kappvändare, och är ju känd för att säga exakt vad som helst för att få medialjus.. (detta inkluderar att påstå sig vara satanistpräst och att ha tvingats jobba som manlig prostituerad i nåt obskyrt land..)

    Det var väl bara några veckor sedan som han gjorde nåt korkat utspel om hur hemska piraterna var.

    Han blir desperatare ju äldre han blir.

  • WysiWyg

    @NetRunner; du blandar ihop termerna lite. I den digitala världen är en kopia en exakt replika av orginalet, det du pratar om är inte kopior utan saker som ser ut som varandra.

    Inga två bilar eller klänningar är helt identiska, och de kommer också ha olika egenskaper.

    Men den viktigaste poängen du missar är att min Volvo kostade lika mycket, ungefär, som min grannes att skapa. Kopierar jag däremot en digital bild av bilen så är det helt gratis att göra.

  • Dikotom: Av att folk inte vill köpa CD-skivor följer inte per automatik att detta beror på fildelning. Att man laddar ner en låt gratis betyder inte att man köpt den om man inte kunnat ladda ner den. Det borde vem som helst som inte är mångmiljonär kunna relatera till?

    CD-skivor suger. Man kan bara spela ett tiotal låtar, sen måste man byta, tänk dig om varje playlistfil bara kunde innehålla 10-15 låtar? Jag hade slutat använda den mp3-spelaren så fort jag kunde. :P

    Det är för osmidigt och den digitala tekniken har gjort kopior värdelösa, så ingen är längre beredd betala för ett enskilt exemplar. Man måste sälja annat. Som effektiva söktjänster efter ovanligt material, reklam osv. Det folk är beredda betala för.